Na odwrocie trzeciego tomu DETECTIVE COMICS czytamy, że jest to "już ostatni tom serii pisanej przez niezwykle utalentowaną scenarzystkę Mariko Tamaki". Zdanie to jednak jest prawdziwe tylko w ograniczonym stopniu. Po pierwsze, być może pani Tamaki jest utalentowana, ale po dwóch zbiorach, które miałem okazję recenzować (czyli 1. i 2.) niezbyt było to widać - nie były to złe historie, ale nie były tez dobre. Po drugie, w samym ZGADUJ-ZGADULA twórczość Mariko zajmuje niecałe 20% zawartości, gdyż za zdecydowaną jego większość odpowiada Matthew Rosenberg.
Na początku zajmiemy się jednak tym, co napisała firmująca ten zbiór Kanadyjka (o japońskich i żydowskich korzeniach, żeby być precyzyjnym), czyli historią pt. SIEDMIORO. Na pewno na plus tego opowiadania (zajmującego trzy numery) trzeba zaliczyć to, że jest to istotnie historia detektywistyczna - nie ma tu więc żadnych robali z kosmosu (naprawdę, do dzisiaj nie przepracowałem traumy NOWEGO SĄSIEDZTWA i STANU STRACHU), a tylko stara, dobra ludzka nieprzyzwoitość, przez którą musi przebić się Mroczny Rycerz. Wydaje mi się jednak, że o ile rozwiązanie zagadki jest całkiem ciekawe (chociaż do przewidzenia), to postępowanie wciągniętych w nią osób stanowczo zbyt przesadzone i za szybko sięgają one po rozwiązania nazwijmy to ostateczne; nie wydaje mi się także, by cokolwiek do całości dodała audycja radiowa prowadzona przez Riddlera. Jak już przy złoczyńcy jesteśmy, to jestem ciekaw, co wszyscy sądzą o jego nowym designie - dla mnie jest to ciekawy eksperyment. Więcej o warstwie graficznej nie ma co się rozpisywać, bo odpowiadajacy za nią Ivan Reis to jest klasa sama w sobie i nie wyobrażam sobie, by komuś jego prace mogłyby się nie podobać.
Drugą, najmniejszą część tomu zajmuje krótka (bo backupowa) historia o Gotham Girl zatytułowana PRZERWANA SESJA TERAPEUTYCZNA z Gotham Girl w roli głównej. (Na marginesie, ktoś wie, po co DC wraca do tej bohaterki? Bo ja nie mam pojęcia.) Ta opowieść jest mocno dziwaczna, ale poważna (mimo że zdarzają się w niej fragmenty komediowe), dotyka bowiem tematów problemów psychicznych wyżej wymienionej - i to dotyka w wiarygodny, przemyślany i odważny sposób, za co pisząca ją Sina Grace ma u mnie spory szacunek. Widać, że autorka zrobiła porządny research i z chęcią zobaczyłbym jej wersję fatalnie zaprojektowanego KRYZYSU BOHATERÓW. (Swoją drogą fakt, że wyraźnie zaburzona dziewczyna z mocami Supermana biega sobie po Gotham napawa mnie swego rodzaju przerażeniem.) Rysunki do tej części wykonał David Lapham i sprawdził się w tej roli - nie są one ładne, ale z całą pewnością pasują do scenariusza.
Przechodzimy w końcu do najdłuższej części tego zbioru, czyli historii CIENIE NIETOPERZA: SIEROTA Z GOTHAM napisanej przez wspomnianego już Matthew Rosenberga. Tematyka tej opowieści jest całkiem oryginalna, bowiem na łamach tej połowy 12 zeszytów (z drugą połową możemy się zapoznać w TOMIE 3: WIEŻA, jednak fabuły te nie są ze sobą powiązane) śledzimy losy bezimiennego chłopca, którego rodzice zostali zabici przez Jokera, a on sam "wciągnięty w Gotham" - od domu dziecka, poprzez Arkham, aż do ulic i kanałów. I muszę powiedzieć, że to naprawdę bardzo dobra historia, chyba najlepsza, z którą miałem do czynienia w ciągu ostatnich miesięcy pracy recenzenta. Scenarzysta zabiera tu naszego bohatera przez mniej lub bardziej ikoniczne momenty dziejów Gotham, od początków Batmana, poprzez KNIGHTFALL i NO MAN'S LAND, aż po najświeższe wydarzenia, pokazując, jak zostaje on przemielony przez różne mechanizmy rządzące miastem i jak ewoluuje jego stosunek do świata i Nietoperza (oraz jak ewoluuje sam Mroczny Krzyżowiec) - i z całą pewnością droga ta warta jest naszej uwagi. Tym bardziej, że będący naszym obrazkowym przewodnikiem Fernando Blanco także spisuje się tutaj bardzo dobrze, idealnie wpasowując się swoim stylem w klimat opowieści.
Podsumowując, moim zdaniem dla samej tej ostatniej części opłaca się kupić opisywany tom. Matthew Rosenberg napisał naprawdę dobrą historię, a i z częścią pisaną przez Sinę Grace warto się zapoznać. Całość otrzymuje ode mnie notę 4+/6, a byłoby wyżej, gdyby nie niezwykle utalentowana Mariko Tamaki.
Opisywany zbiór zawiera materiały pierwotnie opublikowane w zeszytach DETECTIVE COMICS #1047-1061.
Ten i inne komiksy z linii UNIWERSUM DC możecie kupić w sklepie Egmontu lub na ATOM Comics.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz