czwartek, 23 marca 2017

DC Event #9: CONVERGENCE

Dzisiaj postanowiłem przyjrzeć się bliżej stosunkowo świeżemu wydarzeniu, które rozegrało się w roku 2015. CONVERGENCE to event, który toczył się na przestrzeni kwietnia oraz maja dwa lata temu. Jest on określany często jako tzw. zapychacz, który przypadł nie przypadkowo akurat na moment przeprowadzki załogi DC z Nowego Yorku do Burbank na zachodnim wybrzeżu. Miał to być czas oddechu dla twórców głównych serii, gdyż praktycznie wszystkie tytuły z New 52 na dwa miesiące zostały zawieszone. Nie przypadkowo termin ten pokrywa się z 30 rocznicą powstania pierwszego kryzysu w świecie DC znanego jako KRYZYS NA NIESKOŃCZONYCH ZIEMIACH.



CONVERGENCE określane było jako hołd dla liczącej kilka ładnych dekad bogatej historii DC. składało się z ośmioczęściowej głównej mini serii poprzedzonej "zerówką", a także rekordowej liczby tie-inów, których ukazało się 40 i każdy liczył po dwie odsłony. Główna mini seria wydawana była w cyklu tygodniowym, zaś w przypadku serii pobocznych #1 pojawiły się w kwietniu, a #2 w maju.

Głównym architektem odpowiedzialnym za CONVERGENCE jest scenarzysta Jeff King, któremu pomagał Scott Lobdell oraz przy okazji zeszytu zerowego Dan Jurgens. Rysunki do głównej serii wykonali różni artyści: Carlo Pagulayan, Stephen Segovia, Andy Kubert, Ed Benes, Eduardo Pansica, Aaron Lopresti, czy Ethan Van Sciver.

Event jest w dużej mierze epilogiem do dwóch zakończonych chwilę wcześniej tygodników, czyli THE NEW 52: FUTURES END oraz przede wszystkim EARTH 2: WORLD'S END. Główne role odgrywają tutaj postacie z Ziemi-2, których dotychczasowy dom został zniszczony w wyniku inwazji Darkseida i jego armii z Apokalips. Batman (Thomas Wayne), Flash (Jay Garrick), Superman (Val-Zod), Green Lantern (Alan Scott), Dick Grayson oraz Yolanda Montez (awatar Czerwieni) zostają w niezrozumiały dla siebie sposób zabrani z pola walki i przeniesieni na nieznaną planetę. Sprowadził ich w to miejsce Telos, czyli połączony bezpośrednio z planetą pomocnik Brainiaca. Ten ostatni zgromadził na znajdującej się poza strumieniem czasu planecie wiele miast pochodzących z różnych okresów DCU, aby poddać ich mieszkańców testowi i dokonać własnego osądu. Gdy Brainiac od dłuższego czasu nie wraca ze swojej wyprawy na główną Ziemię DCU, Telos postanawia kontynuować porzucony eksperyment swojego mistrza, tyle że według własnych zasad. Postanawia on opuścić specjalne kopuły znajdujące się nad każdym z miast i zarządza coś w rodzaju igrzysk śmierci. Dokonuje doboru miast w pary i zmusza herosów z każdego z nich, aby walczyli na śmierć i życie ze swoimi konkurentami z sąsiedniego miasta. Przetrwają tylko najsilniejszy, a jedyny pozostały na placu boju zespół otrzyma zasłużoną nagrodę - jego miasto jako jedyne zostanie ocalone i wróci na swoje pierwotne miejsce. Przegrana oraz odmowa uczestnictwa oznacza śmierć, o czym przekonują się chociażby mieszkańcy Kandoru.




Prologiem do CONVERGENCE jest one-shot BOOSTER GOLD: FUTURES END #1, na łamach którego między innymi Brainiac zmusza Boostera, aby ten zdradził mu lokalizację Vanishing Point. Dzięki trafieniu do tego miejsca Brainiac otrzymuje dostęp do wszystkich wersji planety Ziemia znajdujących się w Uniwersum DC. W ten sposób rozpoczyna gromadzenie okazów do swojej niezwykłej kolekcji. Innym prologiem jest także zeszyt SUPERMAN: DOOMED #2, pod koniec którego Superman pokonuje Brainiaca umieszczając go wewnątrz czarnej dziury. Bezpośrednią kontynuację tego wydarzenia obserwujemy na pierwszej stronie CONVERGENCE #0, który skupia się w całości na Człowieku ze Stali.

Główna mini seria skupia się w większości na ukazaniu perypetii ocalałych herosów z Ziemi-2, podczas gdy poszczególne tie-iny pozwalają bliżej przyjrzeć się pozostałym postaciom uwięzionym pod specjalnymi kopułami. Te kopuły stworzone przez drony Telosa skutecznie blokują moce superbohaterów i złoczyńców. Dopiero w momencie ogłoszenia przez Telosa krwawych igrzysk kopuły zostają zlikwidowane. Miasta zostały wyselekcjonowane z różnych okresów historii DC, stąd też obecność postaci kojarzonych z okolic Zero Hour, Kryzysu Na Nieskończonych Ziemiach, czy też pochodzących z różnych elseworldów.

Najważniejsze konsekwencje CONVERGENCE:

- Telos przenosi planetę, na której znajdowały się porwane miasta do wszechświata, w którym wcześniej znajdowała się Ziemia-2. Od tej chwili będzie ona nową Ziemią-2. Alan Scott sprawia, że powierzchnia pokrywa się roślinnością i jest gotowa przyjąć wszystkich uchodźców ze zniszczonej przez Darkseida planety. Dalsze losy bohaterów z alternatywnej Ziemi ukazane są na łamach serii EARTH 2: SOCIETY.

- Po śmierci Thomasa Wayne'a, Dick Grayson zakłada kostium i staje się nowym Batmanem z Ziemi-2.

- Telos przypomina sobie własne imię oraz miejsce, w którym znajduje się jego rodzina i wyrusza na spotkanie z nimi. Dalsze losy tego poszukującego drogi do domu bohatera ukazuje mini seria TELOS.

- Chociaż nadal trwa era znana jako New 52, logo New 52 znika z okładek i zostaje zastąpione przez inicjatywę DC You, która trwa do momentu nastania Rebirth. W ramach DC You powstaje około 20 nowych serii oraz mini serii, z kolei dotychczasowe dwadzieścia kilka tytułów dotykają często drastyczne i bardzo oryginalne zmiany mające na celu odświeżyć te serie i przyciągnąć nowych fanów.




- Wraz z zakończeniem CONVERGENCE przywrócone zostało multiwersum. Wszystkie światy przetrwały ten event, tak więc od tej pory wszystkie wersje DCU stają się kanoniczne i twórcy mogą swobodnie sięgać po różne wersje danej postaci, jakie pojawiły się przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Cofnięte zostało wszystko to, co spowodował pierwszy kryzys w DCU.

- Rodzina Supermana sprzed Flashpoint trafia do świata New 52, podobnie jak Hal Jordan/Parallax.


Poniżej krótkie streszczenia poszczególnych zeszytów wchodzących w skład głównej mini serii:

CONVERGENCE #0 - Po umieszczeniu Vrila Doxa w czarnej dziurze, Superman trafia do innego wymiaru, poza czasem i przestrzenią, gdzie jest więźniem znacznie potężniejszego Brainiaca. Oznajmia on, że posiada wiele uosobień własnej świadomości, z czego każda ma za zadanie wystawić na próbę i zniszczyć Człowieka ze Stali. Brainiac opuszcza uważanego za największe zagrożenie Supermana i udaje się na jego Ziemię. Tymczasem eSowi udaje się uciec i odkrywa, iż znajduje się na wymarłej plancie przypominającej pustynię. Planeta ta przyjmuje postać różnych wersji Brainiaca, aby komunikować się z Supermanem i pokazać mu zgromadzone na swojej powierzchni różne wersje Metropolis. Brainiac zmienił dawno temu planetę w pustkowie i zaczął gromadzić na niej miasta z różnych okresów czasu, aby poddać je osądowi. Supermanowi nie podoba się robienie zoo z ludzi i zamierza powstrzymać Brainiaca przed powiększaniem swojej kolekcji. Tymczasem obca planeta usuwa go ze swojej powierzchni, gdyż nie ma on tutaj swojego miasta. Pomocnik Brainiaca i opiekun miast jest zaniepokojony tym, że jego pan jeszcze nie wrócił. Telos postanawia sam zająć się porzuconym eksperymentem i sprawić, że tylko najsilniejsi przetrwają.

CONVERGENCE #1 - Batman, Green Lantern, Flash, Superman, Dick Grayson oraz Yolanda Montez (awatar Czerwieni) pojawiają się nagle na powierzchni nieznanej planety. Jeszcze przed chwilą wszyscy walczyli z Darkseidem, który doprowadził do destrukcji zamieszkiwanej przez nich Ziemi-2. Zostają zaatakowani przez nieznane metalowe drony, które zaczynają budować wokół nich ogromną kopułę. Pojawia się Telos, który wyjaśnia, że on ich tutaj sprowadził jako ostatnich członków swojego eksperymentu. Pod nieobecność Brainiaca Telos postanawia opuścić kopuły ze wszystkich miast i zmusić przedstawicieli poszczególnych społeczności do walki przeciwko sobie. Obiecuje, że tylko jedno miasto zwycięży i w nagrodę trafi do domu. Pozostałe ulegną zniszczeniu. Bohaterowie z Ziemi-2 nie popierają tych zawodów, dlatego też Telos oplata i unieruchamia ich ciała za pomocą metalowej powłoki.

CONVERGENCE #2 - Dick Grayson wspomina chwilę rozstania z synem, atak Darkseida oraz dziwne metalowe macki, które go porwały i przeniosły na nieznaną planetę. Gdy Telos skupia się na obserwacji jednej z walk pomiędzy przedstawicielami dwóch miast, Val-Zod uwalnia się i wspólnie z przyjaciółmi atakuje Telosa. Ten ostatni w pewnym momencie zamienia sie w pył i znika. Alanowi Scottowi poprzez krótki kontakt z powierzchnią planety udało się namierzyć miejsce, którego Telos się z pewnych względów boi. Grupa natychmiast się tam udaje. Tymczasem Thomas zabiera Dicka do jednej z wersji Gotham City, gdzie dochodzi m.in. do spotkania z Batmanem/Bruce'em. W ruinach jednego z miast grupa Green Lanterna odnajduje i ratuje z opresji Deimosa. Wdzięczny za pomoc nieznajomy mówi, że pomoże im się wydostać z tej planety.



CONVERGENCE #3 - Wonders wspólnie z Deimosem próbują odeprzeć atak dronów Telosa. Z pomocą przychodzą Thomas oraz Dick wykorzystując batplane pożyczony od Batmana/Bruce'a. Tymczasem Telos w krwawy sposób rozprawia się z mieszkańcami Kandoru, którzy jako jedynie nie chcieli podjąć gry nakazanej przez pomocnika Brainiaca. Deimos prowadzi Alana, Jaya, Yolandę oraz Val-Zoda do wnętrza planety, gdzie znajduje się kraina zwana Skartaris. To tutaj Deimos ma zamiar znaleźć moc, która pomoże im uciec z planety. Batman oraz Grayson zostają zaatakowani przez śledzących ich od wizyty w Gotham złoczyńców z Hurtem, Pigiem, Zsaszem i Flamingo na czele. Pozbawiony Miraclo Thomas detonuje ładunki, które zabijają większość przeciwników, ale również samego Batmana. Grayson zostaje postrzelony przez ocalałego Jokera. W tej samej chwili na miejscu zjawia się wściekły Telos. Zabija on klauna i domaga się od Dicka informacji odnośnie pobytu Alana Scotta i pozostałych.

CONVERGENCE #4 - Telos uzdrawia Graysona, któremu kula Jokera uszkodziła kręgosłup. Chce jednak, aby Dick sprowadził swoich towarzyszy i wspólnie wzięli udział w zarządzonych przez siebie zawodach. Jeśli wygrają/przeżyją, to mogą zostać na tej planecie. Dickowi nie udaje się przekonać rozmówcy, aby ten zaprzestał swojej gry i przywrócił wszystkie miasta na ich pierwotne miejsca. Chwilę później obaj przenoszą się do wnętrza Ziemi, gdzie Deimos podstępem nakłonił superbohaterów do walki z mieszkańcami Skartaris. Deimos wykorzystuje energię pochodzącą od uwięzionych wcześniej przez siebie Władców Czasu i przywołuje znajdującego się w pułapce, a konkretnie w T-sferze Brainiaca.

CONVERGENCE #5 - Brainiac domaga się uwolnienia przez Deimosa. Tymczasem ten drugi zdradza Telosowi prawdę na temat jego pochodzenia. W momencie inwazji Brainiaca na rodzinną planetę Telosa mężczyzna zgodził się na wieczność służyć Kolekcjonerowi Światów w zamian za ocalenie własnej rodziny oraz rodaków. Telos jest zwyklym śmiertelnikiem, który został przemieniony i stracił pamięć odnośnie swojej przeszłości. Telos znika a Deimos ogłasza się władca planety. Dick rysuje symbol nietoperza na swojej piersi. Warlord oraz Tara wracają do Skartaris, ale zostają zaatakowani przez sługi Deimosa. Tara zostaje śmiertelnie ranna. Val-Zod i Jay stają do walki ze złoczyńcą, ale zostają szybko pokonani. Podobnie Warlord, który jest żądny zemsty za śmierć ukochanej , a kończy zamieniony w proch i pył. Alan Scott chce uwolnić Brainiaca, ale wtedy Deimos z powrotem wysyła go na wygnanie. podziemny pałac zaczyna się walić. Wszystkim udaje się uciec w wyjątkiem Deimosa i Yolandy, która teraz jest pod opieką złoczyńcy. Tłumaczy on, że kobieta walczyła już podczas pierwszego kryzysu jako Wildcat, i że wkrótce wszystko ponownie będzie naprawione. Następnie Deimos łączy się w wszystkimi miastami na planecie oznajmiając, że pokonał  istotę odpowiedzialną za ich porwanie. Ogłasza koniec gry i oferuje opiekę, ale chce od nich czegoś w zamian.

CONVERGENCE #6 - Herosi z głównej Ziemi DCU, a także inne ważne postacie zamieszkujące ten wszechświat zauważają, jak nieznana planeta (Telos) pojawia się częściowo w ich świecie. Tymczasem superbohaterowie z dawnej Ziemi-2 pomagają w walce kilku herosom z uniwersum przed Flashpoint. Szybko udaje się zawiązać sojusz i podjąć decyzję o znalezieniu kolejnych osób, które pomogą w walce z Deimosem. Jayowi udaje się odnaleźć i zwerbować do zespołu Barry'ego Allena ze Srebrnej Ery. Deimos daje mieszkańcom planety godzinę, aby wybrali pomiędzy posłuszeństwem jemu i życiem, albo nieposłuszeństwem i śmiercią. Superman sprzed Flashpointu przekonuje Graysona, że tylko on może namówić załamanego poznaną o sobie prawdą Telosa, aby pomógł powstrzymać Deimosa. Telos się zgadza. Zespół złożony z różnych bohaterów z różnych epok staje do walki z Deimosem. Ten jednak zgromadził wokół siebie armię złożoną z superzłoczyńców.

CONVERGENCE #7 - Oracle, kosmiczna istota zjawiająca się zawsze wtedy, gdy jakiś świat umiera po raz pierwszy nie widzi przyszłości. Na powierzchni planety Telos rozpętała się potężna bitwa, której echa są słyszalne oraz odczuwalne w przestrzeni wokół głównej Ziemi DCU. Na miejscu walki zjawiają się Grayson oraz Telos. Ten drugi staje do pojedynku z Deimosem, a w tym samym czasie Yolandzie udaje się wprowadzić pokój pomiędzy obiema stronami konfliktu. Gdy wydaje się, że Deimos odnieise zwycięstwo, Hal Jordan/Parallax wykorzystuje jego chwilową słabość i pozbawia go życia. Unicestwienie Deimosa uwalnia zgromadzoną w jego ciele energię, która została zabrana Władcom Czasu. Rzeczywistość zaczyna rozpadać się na kawałki, podobnie jak obserwator Oracle.



CONVERGENCE #8 - Parallax próbuje przejąć kontrolę, ale szybko zostaje unieruchomiony przez Telosa. Na miejscu zjawia się Waverider i uwalnia Brainiaca z T-sfery, gdyż tylko on jest w stanie zapanować nad powstałym kryzysem. Brainiac odzyskuje utraconą pamięć i okazuje się, że pochodzi on z ery przed Flashpoint. W wyniku podróży po multiwersum w poszukiwaniu większej wiedzy i większej mocy stał się ofiarą jednego z kryzysów i ewoluował do dzisiejszej postaci. Teraz chce naprawić swoje błędy i odesłać wszystkie miasta w ich pierwotne miejsca. Tym samym nastąpi stabilizacja planety, przyczyny aktualnego kryzysu w multiwersum. Uniemożliwia mu to jednak w pewien sposób silny wpływ pierwszego kryzysu w DCU. Brainiac odsyła zatem Flasha oraz Supergirl z ery przed Kryzysem na Nieskończonych Ziemiach, aby dopełnili swojego przeznaczenia. Na ochotnika dołączają do nich również Hal/Parallax oraz Superman i jego rodzina sprzed Flashpoint. Udaje im się zażegnać pierwszy kryzys i przywrócić wszystko do poprzedniego stanu. Brainiac opuszcza planetę jednocześnie oczyszczając jej powierzchnię z wszelkiego śladu po swoim eksperymencie. Zostają na niej jedynie bohaterowie ze zniszczonej Ziemi-2, którzy nie mają dokąd wrócić. Alan Scott pokrywa planetę zielenią, a Telos oznajmia, że od tej pory będzie to nowa Ziemia-2. Planeta została umieszczona w miejscu dawnej Ziemi-2, a nieopodal widać statki z uchodźcami na pokładzie. Są gotowi uczynić z niej nowy dom w miejsce tego, który zniszczył Darkseid.


Poniżej lista wszystkich tie-inów wraz z podziałem okresy, z których pochodzą. Historie te nie są w żadnym stopniu potrzebne do zrozumienia przebiegu eventu i służą jedynie twórcom do ukazania w akcji bohaterów oraz złoczyńców, którzy zostali wymazani z DCU poprzez poprzednie kryzysy. Większość z poniższych serii, podobnie jak cały event prezentowała bardzo słaby poziom i nie warto tracić na nie czasu. Jeśli jednak ktoś bardzo chce, to godne uwagi są jedynie prezentujące dobry lub średni poziom: NIGHTWING/ORACLE, SUPERMAN, JUSTICE LEAGUE INTERNATIONAL, SUPERBOY, GL/PARALLAX, SWAMP THING, THE FLASH, JUSTICE LEAGUE OF AMERICA, BOOSTER GOLD, CRIME SYNDICATE, SHAZAM, BLUE BEETLE, ACTION COMICS, QUESTION, BATGIRL, NEW TEEN TITANS, WONDER WOMAN.


Okres przed Flashpoint

- THE ATOM #1-2
- BATGIRL #1 -2
- BATMAN AND ROBIN #1-2
- HARLEY QUINN #1-2
- JUSTICE LEAGUE #1-2
- NIGHTWING/ORACLE #1-2
- THE QUESTION #1-2
- SPEED FORCE #1-2
- SUPERMAN #1-2
- TITANS #1-2

Okres przed Zero Hour:

- AQUAMAN #1-2
- BATMAN: SHADOW OF THE BAT #1-2
- CATWOMAN #1-2
- GREEN ARROW #1-2
- GREEN LANTERN/PARALLAX #1-2
- JUSTICE LEAGUE INTERNATIONAL #1-2
- SUICIDE SQUAD 31-2
- SUPERBOY #1-2
- SUPERGIRL: MATRIX #1-2
- SUPERMAN: MAN OF STEEL #1-2

Okres przed Kryzysem Na Nieskończonych Ziemiach

- ACTION COMICS #1-2
- BLUE BEETLE #1-2
- BOOSTER GOLD #1-2
- CRIME SYNDICATE #1-2
- DETECTIVE COMICS #1-2
- INFINITY INC. #1-2
- JUSTICE SOCIETY OF AMERICA #1-2
- PLASTIC MAN AND THE FREEDOM FIGHTERS #1-2
- SHAZAM! #1-2
- WORLD'S FINEST COMICS #1-2

Okres umiejscowiony w trakcie Kryzysu Na Nieskończonych Ziemiach:

- THE ADVENTURES OF SUPERMAN #1-2
- BATMAN AND THE OUTSIDERS #1-2
- THE FLASH #1-2
- GREEN LANERN CORPS #1-2
- HAWKMAN #1-2
- JUSTICE LEAGUE OF AMERICA #1-2
- NEW TEEN TITANS
- SUPERBOY AND THE LEGION OF SUPER-HEROES
- SWAMP THING #1-2
- WONDER WOMAN #1-2





Jak wspomniałem na początku całe CONVERGENCE jest stosunkowo dosyć świeżym wydarzeniem, stąd też jest bardzo łatwe do zdobycia w formie wydań zbiorczych, których łącznie jest dziewięć:

- CONVERGENCE. Zawiera materiał z komiksów: CONVERGENCE #0 - 8.

- CONVERGENCE: ZERO HOUR vol. 1. Zawiera materiał z komiksów: SUPERBOY #1-2, GREEN ARROW #1 -2, SUICIDE SQUAD #1-2,  CATWOMAN #1-2, JUSTICE LEAGUE INTERNATIONAL #1-2.

- CONVERGENCE: ZERO HOUR vol. 2. Zawiera materiał z komiksów: MAN OF STEEL #1-2, SHADOW OF THE BAT #1-2, SUPERGIRL MATRIX #1-2, AQUAMAN #1-2, GREEN LANTERN/PARALLAX #1-2.

- CONVERGENCE: CRISIS vol. 1. Zawiera materiał z komiksów: BATMAN AND THE OUTSIDERS #1-2, ADVENTURES OF SUPERMAN #1-2, GREEN LANTERN CORPS #1-2, SUPERBOY AND THE LEGION OF SUPER-HEROES #1-2, HAWKMAN #1-2.

- CONVERGENCE: CRISIS vol. 2. Zawiera materiał z komiksów: THE FLASH #1-2, WONDER WOMAN #1-2, JUSTICE LEAGUE OF AMERICA #1-2, SWAMP THING #1-2, THE NEW TEEN TITANS #1-2.

- CONVERGENCE: FLASHPOINT vol. 1. Zawiera materiał z komiksów: SUPERMAN #1-2, THE QUESTION #1-2, BATGIRL #1-2, NIGHTWING/ORACLE #1-2, JUSTICE LEAGUE #1-2.

- CONVERGENCE: FLASHPOINT vol. 2. Zawiera materiał z komiksów: THE ATOM #1-2, SPEED FORCE #1-2, TITANS #1-2, BATMAN AND ROBIN #1-2, HARLEY QUINN #1-2.

- CONVERGENCE: INFINITE EARTHS vol. 1. Zawiera materiał z komiksów: JUSTICE SOCIETY OF AMERICA #1-2, INFINITY INC. #1-2, DETECTIVE COMICS #1-2, WORLD'S FINEST COMICS #1-2, ACTION COMICS #1-2.

- CONVERGENCE: INFINITE EARTHS vol. 2. Zawiera materiał z komiksów: SHAZAM! #1-2, BLUE BEETLE #1-2, BOOSTER GOLD #1-2, CRIME SYNDICATE #1-2, PLASTIC MAN AND THE FREEDOM FIGHTERS #1-2.

Wykorzystane w tekście grafiki pochodzą ze strony Comicvine.com.


 Dawid Scheibe

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz