niedziela, 5 kwietnia 2020

CBN presents: Scheibe & Maksymowicz


Newsów komiksowych jak na lekarstwo i nie ma za bardzo z czego lepić CBN. Zamiast tego, duet odpowiedzialny za tę kolumnę odpowiedział na Wasze pytania zadane na Facebooku. Mamy nadzieję, że satysfakcjonująco :)

KOMIKSOWE Q&A:



Jakub Olekszyk 1. Jakie komiksy z DC Rebirth polecacie? (Nie muszą być wydane po polsku).
2. Czy w serii ,,Batgirl" z DC Rebirth pojawiają się Ptaki Nocy?

Damian: 1. SUPERMAN (run Tomasiego i Gleasona), SUPER SONS, NEW SUPER-MAN, JUSTICE LEAGUE DARK i pierwsze trzy tomy TITANS.
2. Była seria BATGIRL AND THE BIRDS OF PREY, solowej serii z Babs w Rebirth nie czytałem.

Dawid: 1. Do wymienionych przez Damiana (oprócz TITANS, których nie polecam) dodam jeszcze DETECTIVE COMICS Tyniona IV, HAL JORDAN & GLC, RED HOOD & THE OUTLAWS oraz GREEN ARROW Percy'ego. 
2. Nie wiem, nie czytam tej serii.


Bartosz Zawisza 1. Który współczesny run Batmana jest waszym ulubionym?
2. Którą serię z Supermanem z New 52 polecacie?
3. Czy waszym zdaniem dobrze się stało że przy inicjatywie Rebirth że uniwersum które bądź co bądź było na zasadzie rebootu, musiało na siłę przywracać pewne elementy ze starego continuity, gdzie zamiast tego mogli po prostu stopniowo przywracać stare rzeczy ale w taki sposób że dla tych postaci to by było coś nowego. Np. Napisać ponownie Śmierć Supermana ale na zasadzie czasów współczesnych.
4. Co sądzicie o runie Deathstroke'a Christophera Priesta?
5. Który Robin jest waszym ulubionym?

Damian: 1. BATMAN AND ROBIN Morrisona i DETECTIVE COMICS Diniego & Nguyena.
2. Żadną.
3. Fani tego chcieli, ja trochę też. Wyszedł bałagan? Wyszedł. Czy ma to sens? Absolutnie nie, a DOOMSDAY CLOCK nie pomógł. „Nowa” śmierć eSa obeszła może pięciu fanów Supka w wersji z New 52 ;) Jestem zwolennikiem podejścia: dobra historia ponad kaganiec kontinuum. Niestety od nastania Rebirth nie było aż tylu dobrych komiksów, jak w New 52. Winne jest temu trzymanie się najbardziej ikonicznych postaci i wielki plan, który niby był, ale chyba nie do końca.
4. Nie czytałem.
5. Jestem z pokolenia TM-Semic, a zatem Tim Drake.

Dawid: 1. Nie mam ulubionego, ale bardzo podobał mi się początek runu Snydera (tomy 1-5).
2. Superman z New 52 jest tak naprawdę jako całość do zapomnienia, ale jak miałbym coś na siłę wybrać, to run Morrisona w ACTION COMICS był ok.
3. Ja bym wolał, żeby New 52 zostało uznane za jakąś alternatywną rzeczywistość i nigdy do tego nie wracano. Rebirth powinno być powrotem do poprzedniego status quo z domieszką drobnych zmian. Preferuję zdecydowanie nowe historie, które stanowią zamkniętą całość, gdzie nie trzeba trzymać się na siłę kontinuum, gdzie większość serii nie bierze udziału przykładowo w jakimś dwuletnim planie, a ten po drodze jest modyfikowany i robi się wielki bałagan. Nie chcę kolejny raz oglądać odświeżonej wersji złamania kręgosłupa Batmana czy śmierci eSa z rąk Doomsdaya, ale są to elementy kanoniczne, których nie można uznać za niebyłe.
4. Czytałem wybiórczo, dla mnie to taki średniak z momentami, kiedy wjeżdża scenariuszowo na wysoki poziom.
5. Tim Drake, inni się nie liczą.


Antek Strojny Możecie polecić jakąś świeżą (żeby nie miała multum zeszytów do nadrobienia) serie z DC, bo mam troche tyły z tym uniwersum? Tak mniej więcej z ostatnich 6 miesięcy.

Damian: hmmm... SUPERMAN’S PAL JIMMY OLSEN.

Dawid: BATMAN UNIVERSE Bendisa, THE GREEN LANTERN Morrisona.


Michał Kondzior To ja grzecznie poproszę o wyjaśnienie jak mam rozumieć bałagan Morrisona związany z Batman: R.I.P. i "śmiercią" Bata w Final Crisis, gdyż zupełnie nie mogę tego poskładać do kupy. Ewentualnie o wskazanie komiksu gdzie jest to relatywnie sensownie objaśnione.

Damian: Sprawdź BATMAN #701 i #702. Polecam też tekst z bloga z analizy niejakiego rikdada, które pomagały zrozumieć wyczyny Szalonego Szkota na bieżąco.


Michał Grabski Czy jest jakiś komiks w którym jest kontynuowany wątek zakonu św dumasa z detective comics tyniona.

Dawid: Nie.


Śmietanka Mateusz Jaka jest waszym zdaniem najlepsza, aktualnie wychodząca seria?

Damian: JUSTICE LEAGUE DARK.

Dawid: Też wymienię JLD, ale osobiście bardzo podpasował mi również THE GREEN LANTERN Morrisona.


Damian Wojtasik 1. Czy New Teen Titans Wolfmana jest warte zachodu?
2. Który run Suicide Squad polecacie?
3. Czy polecacie Young Justice? Ten komiks związany z animacją.
4. Który run Flasha jest najlepszy?
5. Polećcie jakiś komiks z Green Arrowem.

Dawid: 1. Czytałem tylko KONTRAKT JUDASZA i mi się podobało. Nie ciągnie mnie jednak do czytania innych serii/historii z udziałem Teen Titans, także nie mam pojęcia.
2. Najnowszy Toma Taylora.
3. Nie.
4. Zdecydowanie run Geoffa Johnsa.
5. Run Lemire'a i Sorentino. Ale też run Percy'ego z Rebirth fajnie się śledziło, choć nie był niczym szczególnie wybitnym.

Damian: 1. Mnie sposób narracji z tamtych czasów zniechęcił do przeczytania całości. Niemniej relacje między postaciami są bardzo dobrze rozpisane, a THE JUDAS CONTRACT (wydany w WKKDC) warto znać.
2. Wszyscy polecają Ostrandera. Ja dopiero zacząłem i jest spoko. Niedawno Tom Taylor rozpoczął swój run, a że to Tom Taylor to warto dać szansę.
3. Tie-in do animacji zdecydowanie nie.
4. Geoffa Johnsa, gdy Flashem był Wally West. Za to w runie Marka Waida jest najlepsza historia z Flashem (ukazała się w WKKDC) – POWRÓT BARRY’EGO ALLENA.
5. Run Jeffa Lemire’a i Andrei Sorentino (Egmont wypuścił w jednym tomiszczu). Linkuję przy okazji swój tekst. Ja z kolei runu Pery'ego nie polecam.

Adrian Góra Jakies warte polecenia komiksy z Red hoodem potrzebuje, najlepiej jakby byly wydania zbiorcze

Damian: UNDER THE RED HOOD, który wyszedł w Polsce w ramach WKKDC. BTW animowana adaptacja jest lepsza.

Dawid: RED HOOD & THE OUTLAWS z Rebirth (tomy 1-4).


Hubert Karol Wituła Moglibyście polecić mi jakieś komiksy z cyborgiem? Niby jeden z najważniejszych herosów, a nikt nie jest w stanie polecić mi jakiejś konkretnej pozycji.

Damian: ¯\_(ツ)_/¯

Dawid: Cyborga nie lubię, a każda moja próba wciągnięcia się w jakąś solową serię z jego udziałem zakończyła się porażką. Może dawniej w TEEN TITANS dobrze jakościowo się prezentował, ale nie chce mi się tego sprawdzać.


Boruch Jakub Czy warto czytać dalej Wonder Woman (zakończyłem na Amazons Attacked rok temu) i Harley Quinn (zakończyłem na Harley vs. Apokolips)?

Dawid: Nie. Solowy tytuł z Harley jest co raz słabszy, a w przypadku WW run Orlando nie spełnia pokładanych oczekiwań i czekam pełen nadziei na zapowiedziany już nowy zestaw twórców.


Boruch Jakub Ciekawi mnie także wasz (redakcji) spojrzenie na chronologię wydarzeń, a chronologię wydawania komiksów. Z tego co pamiętam, Egmont trochę zaburzył to przy wydawaniu New 52 i teraz przy Rebirth.

Damian: Nie przejmuję się tym bo to, co mnie interesuje czytam na bieżąco plus obrabiam część newsów do CBN więc wiem co się dzieje. Potem kupuję wydania zbiorcze po angielsku lub po polsku - zależy co tańsze. Zatem sytuacja czytelnika, który sięga jedynie po polskojęzyczne trejdy jest mi kompletnie obca.
GREEN ARROW Lemire’a z New 52 wyszedł w ramach DC Deluxe już po zakończeniu linii „Nowe DC Comics”. Co sądzę? Jestem z tym neutralny jak Szwajcaria. Zamknięta historia i dobra, więc fajnie, że w ogóle wydali. 

Dawid: Nie widzę problemu w zaburzaniu chronologii, jeśli wszystko ma ręce i nogi oraz trzyma się kupy. Zamknięte historie/runy można spokojnie wydać w innej kolejności, niż to miało miejsce w oryginale.


SStefania  Mam z pytanie z gatunku tych bardziej osobistych, bo mnie ciekawi: jakie są Wasze ulubione, najbardziej niszowe/nieznane postaci czy komiksy?

Damian: Postać to Booster Gold. Wrzucam teraz co piątek 20-oczęściowe #WartoZnacWartoMiecDC, gdzie jest o tym więcej, ale podam trzy serie, które są wśród nich chyba najmniej znane: GOTHAM ACADEMY, JUSTICE LEAGUE: GENERATION LOST i DEMON KNIGHTS.

Dawid: Jest takich komiksów całkiem sporo, ale wymienię chociaż kilka: L.E.G.I.O.N., R.E.B.E.L.S., ECLIPSO, THE DEMON Gartha Ennisa, AZRAEL vol.1. Z postaci np. Waverider, Vril Dox II, Creeper.


Matt Wais Jak oceniacie Ligę Sprawiedliwości z New 52?

Damian: Pierwszy tom i WOJNA DARKSEIDA się wybijają, reszta meh. Nierówny i zarazem to jeden ze słabszych runów Johnsa IMO. 

Dawid: "Nierówny" to kluczowe słowo opisujące ten run. Podobały mi się tomy 1,3,7,8, a pozostałe rozczarowały.


Marcin Michalski 1. Jak byście zareagowali, gdyby kiedyś okazało się, że DC i Marvel się łączą ?
2. Czy po Earth 2: Society byłe jakieś inne komiksy z Ziemią 2 ? (Wiem, że w Dial H for Hero było cameo).
To jeśli mnie nie zablokujecie to jeszcze zadam dwa pytania o bloga.
3. Ile poświęcacie na tworzenie bloga czasu np. w ciągu tygodnia ?
4. Jakie są materiały na DCManiaku, które wam osobiście najbardziej się podobają ? (Niezależnie od tego czy jako twórcy czy jako czytelnikowi.)

Damian: 1. Obudziłbym się.
2. Nie wiem...
3. Nie liczyłem, robię to w międzyczasie. Zajmuję się z Krzyśkiem T. Facebookiem, z Dawidem ogarniam newsy, jak mam wenę to zrobię top listę. Nie jestem recenzencką maszyną jak Dawid, któremu pewnie schodzi na to więcej czasu.
4. Przeglądy newsów – z komiksami jestem na bieżąco, ale z filmami i serialami nie, więc czytam te dotyczące DC u nas. Inne kolumny też lubię. O ironio najrzadziej czytam recenzje, bo opisywane komiksy zazwyczaj już znam. I propsy za Dawida za „Fakty i mity”.

Dawid: 1. Cieszyłbym się, bo więcej mojego czasu i pieniędzy przeznaczyłbym od tej pory na zapewne ciekawsze serie z mniejszych wydawnictw :) Lubię różne crossovery międzywydawnicze, ale te pomiędzy DC i Marvelem są zdecydowanie najnudniejsze.
2. Z tego co kojarzę, to nie.
3. Staram się zawsze w tygodniu napisać jedną recenzję, co w zależności od chęci i nastroju zajmuje albo godzinkę, albo rozkładam sobie po trochu poszczególne akapity na cały dzień. Czasami mam rozpoczęte 2-3 recenzje na raz i potem kolejno je kończę. Najdłużej schodzi mi tworzenie odsłon DC Event, nad którymi prace rozbijam sobie po trochu na kilka dni, a najszybciej i najprzyjemniej tworzy się Fakty i Mity. Jeden wieczór z reguły poświęcam na tworzenie sobotniego CBN. 
4. Ze swoich najbardziej jestem dumny z opisywania okazjonalnie wybranych eventów, ponieważ jest to najbardziej czasochłonne (aktualnie zastanawiam się, czy w ogóle ten cykl kontynuować) oraz zrobionego wspólnie z Damianem podsumowania runu Johnsa w GL. Z innych to lubię czytać podsumowania sprzedaży za dany miesiąc, a także wszelkie top listy.


Legoshi Kure 1. Wasza ulubiona postać kobieca?
2. Najlepszy pojedynek jaki czytaliście?
3. Coś fajnego z Supergirl?
4. Jakie komiksy chcecie zobaczyć na polskim rynku?

Dawid:1. Catwoman.
2. Uwielbiam pierwsze starcie Batmana z Predatorem, a w czołówce jest też pojedynek początkującego w roli GL, Kyle'a Raynera z Parallaxem.
3. SUPERGIRL: BEING SUPER.
4. ANIMAL MAN (runy Morrisona i Lemire'a), SWAMP THING (run Snydera), THE UNWRITTEN, GREEN LANTERN (cały run Johnsa), coś z Young Animal.

Damian: 1. Lois Lane.
2. Za dzieciaka było to śmiertelnie starcie Superman vs Doomsday. Ze współczesnych: Sodam Yat kontra Superboy Prime (w SINESTRO CORPS WAR) oraz dykator Superman versus Green Lantern Corps w uniwersum INJUSTICE.
3. SUPERGIRL: BEING SUPER. Jedyny komiks z Dziewczyną ze Stali, który mi się podobał.
4. Najbardziej THE UNWRITTEN. Zgadzam się w 100% z tytułami wymienionymiprzez Dawida. Dodałbym tam jeszcze run Soule'a w SWAMP THING. Z Young Animal nic nie czytałem, to się nie wypowiem.


Rob Krol czy była jakaś ziemia w multiversum na której alfred był superbohaterem ?? i jaki był najdziwniejszy crossover w historii DC Comics

Damian: Nie kojarzę.
Najdziwniejszym crossoverem - w ujęciu międzywydawniczym – jaki czytałem był LOBO/MASK.

Dawid: Chociaż czasami zdarza mu się przywdziać strój Batmana, to jednak nigdy nie czytałem o Ziemi, na której Alfred odgrywa oficjalnie rolę superbohatera. 
Z dziwnych crossoverów to chociażby PLANET OF THE APES/GREEN LANTERN.



Na Wasze pytania odpowiadali:
Damian "Damex" Maksymowicz & Dawid Scheibe


P.S.  Zachęcamy do pytania o różne kwestie związane z DC za pośrednictwem PW na FB.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz