Minął już tydzień od polskiej
premiery filmu JOKER i wreszcie zasiadłem sobie do napisania recenzji. Przez
dłuższy czas jednak miałem problem nawet z napisaniem tych paru słów, które już
przeczytaliście. Chciałem bowiem skupić się w swoim tekście na samym filmie,
omijając kwestie kontrowersji, które już zdążył wywołać, tym samym nie próbując
udowadniać ich racji bądź jej braku. Ale kurcze, chyba nie umiem tak na sucho
podejść do tematu, bo po tych paru dniach obraz Todda Phillipsa nierozerwalnie
zrósł się w mojej głowie ze słowami niektórych krytyków i recenzentów, więc w
niniejszym tekście kilkukrotnie się do nich odniosę. Będą lekkie spoilery, ale
nie jakieś drastyczne. Niemniej zapraszam do dalszej części posta.
Arthur Fleck jest dorosłym mężczyzną
zarabiającym na życie jako komik. Nie jest najlepszy w tej robocie, ale
przynajmniej zarabia, co w trudnych czasach jakie nastały w Gotham nie jest
rzeczą oczywistą. Postać ta jednak ma za sobą bardzo trudną przeszłość, co w
efekcie poskutkowało pobytem w szpitalu psychiatrycznym, terapiami, a także
nieuleczalną chorobą neurologiczną, która objawia się niekontrolowanymi
napadami śmiechu. Arthur opiekuje się swoją schorowaną matką i pewnego dnia
czyta jeden z jej listów do Thomasa Wayne’a. To co się w nim znalazło, utrata
pracy, wyrzucenie poza margines społeczny oraz pewne zdarzenia do którego
dochodzi w jednym z pociągów metra sprawia, że mroczne instynkty przejmują
kontrolę na Arthurem, a my stajemy się świadkami nieuniknionego – narodzin
Jokera.
JOKER na kilkanaście dni przed swoją
premierą rozbudził wyobraźnie i nadzieje fanów DC dzięki temu, że na festiwalu
filmowym w Wenecji zgarnął główną nagrodę, a więc prestiżowego Złotego Lwa.
Słuszne zatem wydały się dość wyolbrzymione wyobrażenia, jakoby przed nami w
kinie miało objawić się prawdziwe arcydzieło sztuki filmowej. I chyba tylko
mały procent widzów zadało sobie jedno, ale dość istotne pytanie – co takiego
zasadzie mógł wymyślić Todd Phillips, by z mocno przebudowanej genezy
najsłynniejszego złoczyńcy z panteonu postaci DC Comics zrobić materiał na tak
poważną nagrodę? Okazuje się, że w gruncie rzeczy niewiele, co ja osobiście
uważam za najlepsze możliwe posunięcie, lecz wielu recenzentów z innych stron
zaliczyło to jako solidny minus filmu.
Społeczeństwo. Przed kinową premierą
filmu JOKER urodził się swoisty żart mówiący, iż totalnie każda możliwa
recenzja filmu będzie odmieniać to właśnie słowo przez wszystkie przypadki. Ha
ha ha, pośmialiśmy się. Tymczasem dokładnie o tym jest ten film i od tego słowa
ucieczki żadnej być nie może. Phillips mocno miesza tu w tym, co znamy z
komiksów. Niektórym te zmiany mogą być nie w smak, ale daleki jestem od
stwierdzenia, że otrzymaliśmy film o postaci z komiksów. Nie, to jest film o
psychicznie chorym człowieku, który żyje na marginesie, uwaga, uwaga,
społeczeństwa i wskutek pewnych wydarzeń sam się wyrzuca poza jego obręb. Reżyser
nie usprawiedliwia czynów Arthura. Ba, już pierwsze sceny filmu mówią nam
wprost ”Uwaga! On jest chory psychicznie” i potem jedynie obserwujemy to, jak
krucha równowaga życiowa sypie się w jednym momencie, a szukający jakiejś
namiastki ratunku człowiek nie dostaje nic, co tylko pogłębia jego przemianę w
zbrodniarza.
Dlatego właśnie nieraz przecierałem
oczy ze zdumienia, gdy czytałem recenzje innych autorów i padały w nim takie
zarzuty jak to, że ”film jest przewidywalny”, ”wybiela Jokera” i wreszcie to,
co triggerowało mnie najmocniej, czyli oskarżenia o to, że JOKER ”propaguje
przemoc”.
Nie rozumiem bowiem jak można zarzucać
filmowi przewidywalność w momencie, gdy od pierwszej minuty wiemy, że na końcu
Arthur będzie Jokerem i jedynym znakiem zapytania jest to, co w wizji Phillipsa
doprowadziło do takiego stanu rzeczy. I to jest moim zdaniem kluczowe w tym
filmie, a także sądzę, iż dzięki temu Phillips dostał Złotego Lwa w Wenecji –
bo przedstawił nam postać z krwi i kości, człowieka który spokojnie mógłby być
naszym sąsiadem, po czym łamie go i nie składa do kupy, a całość wrzuca w miasto,
które kompletnie nie potrafi sobie poradzić z własnymi problemami i ostatecznie
wypina się na swoich obywateli. ”Wybielania” też kompletnie tu nie widzę, bo
film nawet przez moment nie sugeruje nam tego, by ostatecznie stwierdzić ”kurde,
typ miał rację”. Tak, mamy tutaj kilka scen i wątków, które tłumaczą iż Arthur
w życiu nie miał lekko i w końcu pękł, ale jest też podkreślane bardzo mocno
to, że robi on złe rzeczy i krzywdzi osoby, których występki przeciw niemu może
do najmilszych nie należą, ale zdecydowanie nie I tak, widzimy tu wyraźnie, że to złe,
niedobre społeczeństwo wyklucza ze swoich struktur Arthura, ale potem jesteśmy
świadkami tego, iż nawet nie stara się on do niego wrócić.
Zarzucane filmowi propagowanie przemocy
to według mnie już wyższy poziom absurdu. Wiecie ile osób ginie z ręki Arthura
w tym filmie? Sześć na pewno, a jedna ze scen sugeruje jeszcze siódmą ofiarę. Gdy
będziecie odświeżać sobie przy jakiejś okazji ”Avengers: Koniec Gry”, policzcie
ile ofiar zalicza w tym filmie Hawkeye, a potem poszukajcie jak wielkie
kontrowersje to wywołało. Pójdźmy o krok dalej – ”John Wick 3” to film, w którym podobno
naliczono prawie trzysta ofiar. TRZYSTA! Widzieliście gdzieś w Internecie
oburzenie? Nie. Ba, film z Keanu Reevesem jest hitem kasowym jak ta lala. Filmowy
JOKER nawet nie jest jakoś przesadnie brutalny biorąc pod uwagę to, co można dziś
zobaczyć w filmach czy serialach. Dwa ze wspomnianych siedmiu morderstw są pokazane
mocno sugestywnie i nie tylko z całą pewnością nie jest to przyjemny widok (jeśli
dla kogoś z Was był, to idźcie się leczyć), ale także Todd Phillips wyraźnie
mówi nam, że Arthur popełnia zbrodnię.
Kolejny internetowy żart na jaki
wpadłem podczas przeglądania różnych stron mówi, że w tym filmie Robert De Niro
ma mniejszą rolę niż papierosy, które nieustannie pali Arthur. Z tym właśnie
wiąże się największy plus jak i największy minus JOKERA. Zacznę oczywiście od
tego pierwszego – zgodnie z oczekiwaniami, mamy tu do czynienia z klasycznym ”one
man show”, bo to co wyczynia na ekranie Joaquin Phoenix jest absolutnie
niesamowite. Nie od dziś wiadomo, że aktor ten jest znakomity i tutaj tylko to
udowodnił. Ujęła mnie przede wszystkim plastyczność jego twarzy, ponieważ są w
filmie sceny, gdzie w ciągu sekundy grany przez niego Arthur potrafi zmienić
wyraz twarzy z ”troskliwego misia” do ”masowego mordercy”. W filmie jest co
najmniej kilka scen, w których Phoenix pokazał się z tak niesamowicie
pozytywnej oraz realistycznej strony, że mnie jako widza aż ciarki przechodziły
z niepokoju. Aktora wymienia się jednym chórem jako kandydata do Oscara za ten
rok i wcale się nie zdziwię, jak w istocie tak się stanie.
Problemem filmu JOKER jest jednak
to, że chociaż jest w obsadzie kilka niezłych nazwisk (de Niro, Beetz), to
kompletnie nikną one przy występie Phoenix i to tak mocno, że dziś nie umiałem
sobie przypomnieć nawet jak nazywali się poszczególni bohaterowie filmu.
Czy warto iść na JOKERA do kin jeśli
jeszcze tego nie zrobiliście? Taaak, ale… nie oczekujcie laserów z tyłka,
kosmitów, nadludzkich mocy i ciągłej akcji. Todd Phillips dostarczył nam dramat
psychologiczny z silnym komentarzem społecznym, który nawet siedem dni po
wyjściu z kina nadal sprawia, że myślę o tym co zobaczyłem. To mocno
przygnębiające kino, w którym nawet nieliczne żarty są przedstawione w taki
sposób, że w kinie nikt się nie śmiał. Co swoją drogą jest też jedną z kwestii,
którą wypowiada Arthur.
Krzysztof Tymczyński
Dla mnie jedynym problemem było ten Złoty Lew. Przez tą nagrodę naiwnie spodziewałem się kina autorskiego. Dostałem raczej wyróżniającą się pozycję oscarową, gdzie trudno wskazać jakieś cechy charakterystyczne stylu, tym bardziej porównując ten film z wcześniejszymi filmami reżysera. Oczywiście trudno to traktować jako zarzut pod adresem filmu, na pewno superhero potrzebowało tej produkcji. Wydaje mi się zresztą, że porażka DCEU musiała w końcu doprowadzić do podobnego obrazu i zmiany koncepcji realizacji filmów na nieholistyczny. Najlepsze komiksy z "uniwersum Batmana" aż proszą się o takiego typu interpretację, jak ta w Jokerze. Chociaż osobiście uważam, że taki Zabójczy żart o wiele ciekawiej przedstawia motywacje Jokera, uzasadnia jego szaleństwo. Tutaj trochę mimo wszystko mi tego zabrakło, dostajemy jakieś okruszki, które potem przepadają w otchłani samego szaleństwa. Dodatkowo kontekst społeczny jest dla mnie nieudolnie, czy może zbyt prosto wkomponowany w obraz. Trochę jakby hipnotyzująca gra Phoenixa udzieliła się ekipie na tyle, że zapomnieli trochę o całej reszcie. Dodatkowo można wskazać wiele kompromisów, które zapewne wymusił Warner, z pozbawieniem Brucea starych na czele. Trochę mi takie rzeczy psuły ten seans, zresztą czytałem, że sam Phoenix był przeciwny wplataniu Wayneów w tę historię.
OdpowiedzUsuń