poniedziałek, 20 czerwca 2016

DC Event #6: UNDERWORLD UNLEASHED


Dziś pod lupę wzięty zostaje kolejny, tym razem trochę mniej znany statystycznemu czytelnikowi DC evencik:


W roku 1995, a dokładnie pod sam jego koniec, na scenie pojawił się nowy władca piekła o imieniu Neron. Postać ta wywołała spore zamieszanie w uniwersum DC i stała się centralną osobą, wokół której scenarzysta Mark Waid oraz rysownik Howard Porter stworzyli crossover UNDERWORLD UNLEASHED. Zgodnie ze sprawdzonym schematem główne wydarzenia rozegrały się na łamach trzyczęściowej mini serii autorstwa wspomnianej dwójki twórców. Większość wydawanych w tym czasie przez DC serii zamieniło się z kolei na miesiąc lub dwa w tie-iny uzupełniające i poszerzające wątki dotyczące konkretnych bohaterów. Dodatkowo ukazało się też kilka specjalnych one-shotów.

Neron pojawia się na Ziemi z pomocą wykorzystanych przez siebie Rogues, którzy wywołując pięć różnych eksplozji w pięciu różnych miejscach tworzą pentagram, zaś sami tracą życie. Następnie złoczyńca konsekwentnie wprowadza w życie swój nikczemny plan uwalniając z Belle Reve więźniów, a następnie rozsyła wśród nich specjalne świece, które stanowią niejako zaproszenie na specjalne spotkanie w królestwie Nerona. Tam w zamian za obietnicę spełnienia największych pragnień (nowe moce, nowe sprawne ciało, przywrócenie do życia bliskiej osoby, czy też... pudełko oryginalnych kubańskich cygar) Neron domaga się od zainteresowanej osoby tylko i aż jednej rzeczy – jej duszy. Część osób dopiero po jakimś czasie spostrzega, jakie są minusy podpisania takiej umowy, ale na wycofanie się może być już za późno. Grupka wybrańców natomiast (między innymi Lex Luthor oraz Joker) podpisuje z władcą piekła specyficzną umowę, w wyniku której nie rezygnują ze swojej duszy, ale zobowiązują się wykonać konkretne polecenia swojego nowego pana.

Neron składa propozycje zarówno superzłoczyńcom, jak i superbohaterom. Wśród tych drugich są tacy, którzy bardziej lub mniej spodziewanie przystają na zaproponowane warunki. Należą do nich: Blue Devil, Guy Gardner, Ray, Hawkman, The Spectre, Madame Xanadu, czy też Vril Dox II.

Batman dostaje propozycję przywrócenia do życia Jasona Todda, Wally podobną ofertę związaną z Barrym Allenem, zaś Kyle Rayner możliwość powrotu jego „lodówkowej” ukochanej. Cała trójka z dużym bólem i pomimo kuszącej propozycji rezygnuje z zawarcia paktu z Neronem. Podobnie uczynili Nightwing, Oracle, Superboy, czy Captain Atom.


Nie wszyscy złoczyńcy przystali na warunki Nerona. Catman, Mongul, Poison Ivy, Riddler, Scarecrow oraz Vandal Savage to najbardziej znani superzłoczyńcy, którzy z różnych powodów nie skorzystali z oferty, lub też sam Neron nie był zainteresowany, jak w przypadku Savage’a, tym, co mu w zamian proponowano.

Jako ciekawostkę należy wspomnieć fakt, że omawiane crossover jest jednym z bardzo nielicznych, w których żadnej roli nie odgrywa Człowiek ze Stali. Wynika to z faktu, iż w tym samym czasie Superman znajduje się poza Ziemią (czego nie są świadomi inni ziemscy herosi uważając mylnie do samego niemal końca, że Neronowi najbardziej zależy na nieskazitelnej duszy Supermana), w ramach rozgrywającej się na łamach serii z jego udziałem historii The Trial of Superman. Kal-El został aresztowany przez kosmicznych stróżów prawa i przeniesiony do innej galaktyki, gdzie został uznany za winnego i skazany na śmierć. W zastępstwie Supermana jedną z wiodących ról w UNDERWORLD UNLEASHED odgrywa, i to chyba jest jeszcze większa ciekawostka, członek Rogues znany jako Trickster. Przez większą część pełni on rolę narratora, a także przyczynia się w dużym stopniu do pokonania Nerona.

Poniżej przebieg piekielnego planu Nerona krok po kroku, czyli lista zeszytów biorących udział w tym wydarzeniu wraz z krótkimi bądź nieco dłuższymi opisami. Większość z tych tie-inów miałem okazję przeczytać. Kolejność ta nie jest jakoś szczególnie sztywna, gdyż akcja większości serii rozgrywa się po prostu gdzieś pomiędzy wydarzeniami opisanymi w głównej mini serii.

UNDERWORLD UNLEASHED #1 – Z pomocą nieświadomych tego, do czego się przyczyniają, Rogues pomagają odrodzić się Neronowi na ziemi. Gromadzi on wokół siebie superzłoczyńców, którym w zamian za swoje dusze obiecuje nowe moce i wszystko to, czego sobie zapragną. Następnie wysyła ich z misją zamiany Ziemi w prawdziwe piekło. Część złoczyńców się zgadza, ale część odmawia i zostaje odesłana. Na spotkanie potajemnie dostaje się Trickster. Joker, Luthor, Abra Kadabra, Circe oraz Dr. Polaris stają się najbliższymi współpracownikami Nerona. Na końcu zjawia się Blue Devil, dla którego Neron przygotował specjalną ofertę.


AZRAEL #10 – Tim, Alfred oraz Lady Shiva biorą udział w turnieju karate, gdy nagle na scenę wkracza Azrael w stroju Batmana. Jest to jeden z pokonanych przez Jeana-Paula Valleya Azraelów, którego Neron ocalił i dał mu moce oraz kostium, dzięki którym ma zająć się Batmanem. Robin nie daje sobie rady z przeciwnikiem, ale udaje mu się wezwać na pomoc Batmana, który po krótkiej walce pokonuje fałszywego Azraela.

STEEL #21 – Udoskonalony przez Nerona Metallo z nowym ciałem i nowymi mocami regeneracyjnymi atakuje Waszyngton. Wszystko po to, aby sprowokować do walki Steela.

FATE #13 – Jared Stevens toczy walkę z armią demonów w innym wymiarze. Gdy udaje mu się powrócić do rzeczywistości, Fate dołącza do innych postaci władających magią (Zatanna, Deadman) i zostaje wciągnięty w wir walki przeciwko Neronowi.

THE RAY #18/19 – Ray kontra Atomic Skull, którego Neron uczynił większym i lepszym, a także ofiarował mu życie jego ukochanej Zeldy. Następnie Neron kusi samego Raya, chcąc podarować mu w zamian za dusze bohatera możliwość wymazania z historii Death Masque i całego spowodowanego wcześniej przez tę postać zła.


DAMAGE #18 – Mający dosyć własnych kłopotów, Damage musi powstrzymać Copperheada, który dzięki otrzymanym przez Nerona mocom stał się niezwykle zwinnym i niebezpiecznym połączeniem człowieka oraz węża.

STARMAN #13 – Missie Mist łączy siły z Dr. Phosporusem, aby w ramach zemsty za śmierć swojego brata z ręki Starmana, zabić ojca Jacka – Teda Knighta.

DETECTIVE COMICS #691/692 – Spellbinder oraz jego dziewczyna zastawiają pułapkę na  Batmana oraz Robina, ale plan nie wypalił, a dwójce złoczyńców udaje się uciec. Następnej nocy w hotelu Neron przemawia poprzez ekran telewizora do Billinga i w zamian za jego duszę oferuje zdolność kreowania prawdziwej iluzji. Delbert odmawia, ale ofertę przyjmuje jego dziewczyna Fay, która zabija ukochanego i staje się nowym Spellbinderem. Podczas pierwszej konfrontacji z Dynamicznym Duetem zabiera ich do wykreowanego przez swój umysł świata iluzji. Dzięki pomocy Oracle i zastosowaniu pewnych nowinek technicznych, kolejna konfrontacja z Lady Spellbinder kończy się zwycięstwem Batmana oraz Robina.

AQUAMAN #14 – Arthur wraz z Merą, Dolphin oraz synem Mery uwięzieni są w innym wymiarze przez Thanatosa, który pragnie zająć miejsce Aquamana i przejąć Atlantydę w swoje władanie. Arthur bezskutecznie próbuje znaleźć drogę ucieczki. Major Disaster otrzymuje magiczną moc od Nerona, dzięki której może zauważać słabe punkty obiektów oraz osób. W zamian za swój dar złoczyńca ma zabić Aquamana. Disaster wykonuje swoje zadanie, lecz nie wie, że tak naprawdę uśmiercił Thanatosa.

THE FLASH #107 – Shadow Thief otrzymuje od Nerona nowy strój wraz z misją szerzenia chaosu oraz mroku na Ziemi. Złoczyńca wyrusza do Solar City, miejsca stworzonego przez profesora Bennetta, aby dzięki zdolnościom manipulacji i ożywiana cieni dokonać zemsty. Na miejscu są jednak Billy Batson oraz Wally West. Dzięki współpracy dwójki bohaterów udaje się uszkodzić strój Shadow Thiefa.

GREEN ARROW #102/103 – Connor Hawke kontra Tezcaplitoca. Chama Sierra w zamian za własną dusze otrzymuje od Nerona nowy wygląd oraz moce, przez co upodabnia się do prawdziwego jaguara. Green Arrow powstrzymuje bestię, ale ta ostatecznie ucieka.

GREEN LANTERN #68/69 – Randka Kyle’a oraz Donny zostaje przerwana przez Mr. Freeze’a, który zamienił Central Park w swoje lodowe królestwo. Wszystko dzięki nowym mocom podarowanym przez Nerona, dzięki czemu nie musi m.in. nosić już specjalnego kombinezonu. Neron odwiedza również Paula Christiana, któremu w zamian za zabicie Green Lanterna obiecuje nie tylko nogi, ale także i super moce. Mężczyzna przyjmuje pseudonim Purgatory i również pojawia się w Central Parku. Zielony Latarnik wspólnie z członkinią Darkstars pokonują oboje przeciwników.


Ciężko pobity Rayner opowiada Donnie o swojej konfrontacji z władcą piekieł, z którego propozycji zrezygnował. Purgatory chce wycofać się z umowy z Neronem, ale ten drugi nie pozostawia mu innego wyboru, gdyż nie wykonał jeszcze swojej części. Paul Christian zmuszony jest stanąć do drugiej rundy z Zielonym Latarnikiem, w wyniku której traci swoje super moce i trafia do piekła. Kyle tymczasem udaje się po pomoc do Ligi Sprawiedliwości.

GUY GARDNER: WARRIOR #36 – Zły klon Gardnera robi demolkę w Warrior’s bar.

EXTREME JUSTICE #10/11 – Podczas wieczoru panieńskiego Plastique, Carol Ferris walczy z połączoną z jej ciałem esencją Star Sapphire. Na miejscu zjawia się Neron i proponuje uwolnienie Carol od kosmicznej zabójczyni w zamian za pomoc w przejęciu dziecka ciężarnej Star Sapphire. Kobieta akceptuje warunki umowy i wkrótce ona i Sapphire są odrębnymi osobami. Ta druga nie jest z tego zadowolona i dochodzi do walki z udziałem Extreme Justice z Captainem Atomem i Maximą na czele. Gdy Star Sapphire wydaje na świat dziecko, Carol porywa je i oddaje Neronowi, a tym samym niweczy plan połączenia się w jedno Sapphire oraz Predatora.


IMPULSE #8 – Blockbuster oraz jego pomocnicy sieją zamęt w Manchesterze, detonując między innymi bombę w okolicy stadionu. Impulse zjawia się na miejscu i próbuje ocalić jak najwięcej osób. Po kolejnym ataku, którego młody speedster omal nie przypłacił życiem, Impulse odnajduje kryjówkę Blockbustera i po wygranej potyczce zastawia go pokonanego pod gruzami budynku. W wiadomościach dowiaduje się, że policja nie znalazła na miejscu śladu po ciele złoczyńcy.

UNDERWORLD UNLEASHED: BATMAN – DEVIL’S ASYLUM #1 – Nowy więzień w zakładzie powoduje zatrucie pozostałych pacjentów Arkham. Cena za zdobycie antidotum jest duża, a osobą, która może za nie zapłacić własną duszą jest Batman.

THE SPECTRE #35/36 – Gdy Jim Corrigan odrzuca diabelską ofertę od Nerona, ten ostatni kieruje swoją uwagę na samym Spectre oferując mu możliwość uwolnienia się od Corrigana. W kolejnej historii Corrigan zmaga się z demonami wykreowanymi przez... Madame Xanadu.

UNDERWORLD UNLEASHED: ABYSS – HELL’S SENTINEL #1 – Żona Alana Scotta oddaje swoją dusze Neronowi w zamian za obiecaną młodość. Green Lantern gromadzi drużynę w składzie Phantom Stranger, Fate, Zatanna, Deadman oraz Corrigan, z której pomocą wyrusza do piekła, aby odzyskać dusze Molly. Na ich drodze stają między innymi Blaze oraz Etrigan. Molly udaje się uwolnić, a Alan staje do walki z Neronem dając pozostałym czas do ucieczki. Sam niestety przegrywa i zostaje uwięziony.


UNDERWORLD UNLEASHED: PATTERNS OF FEAR #1 – Neron próbuje zwerbować w swoje szeregi Barbarę Gordon myśląc, ze ta posiada istotne dla jego użytku informacje. Ma dla kobiety kilka ofert nie do odrzucenia, w tym możliwość ponownego stanięcia na nogi. Przy okazji dowiadujemy się kilka faktów odnośnie umów zawartych pomiędzy Neronem, a drugoligowymi złoczyńcami.

UNDERWORLD UNLEASHED #2 – Trickster staje się prawą ręka Nerona. Zdradza on piątce złoczyńców sekret mocy Nerona – „słój dusz”, ale wszystko to jest częścią dużego planu władcy piekła. Luthor oraz Joker oszukują pozostałą trójkę i zawiązują pakt. Neron tymczasem odwiedza kolejno ziemskich herosów, w tym Batmana, Flasha oraz Kyle’a Raynera, aby obiecać im w zamian za duszę przywrócenie do życia bliskich osób. Blue Devil przyjmuje warunki Nerona, ale później żałuje tragicznych konsekwencji swojej decyzji. Liga zbiera wszystkie siły przeciwko Neronowi. Cassidy pokazuje pozostałym świecę, poprzez którą grupa może dostać się do krainy zarządzanej przez złoczyńcę.

SHOWCASE ’95 #12 – Neron próbuje zwerbować Shade’a ofiarując mu znacznie potężniejsze moce, niż ten aktualnie posiada. Shade odmawia, a wściekły władca piekła grozi, ze jego rozmówca pewnego dnia zmierzy się ze swoim największym koszmarem. Bohater jest niewzruszony tymi słowami, gdyż według niego największym koszmarem była sama przemiana w Shade’a.

SUPERBOY #22 – Po przygodzie w XXX wieku z udziałem Legionu, Superboy wraca do swojego domu, gdzie zostaje specyficznie przywitany przez Knockout. Tymczasem Killer Frost pojawi się na Hawajach i zamienia powoli Honolulu w miasto śniegu i lodu. Wspólnymi siłami Superboy oraz Knockout pokonują złoczyńcę, która znika bez śladu. Gdy później Tana pracuje nad odkryciem prawdy o Knockout, zjawia się u niej Neron i oferuje jej niezwykłe moce. Dziewczyna jednak odmawia.

HAWKMAN #26/27 – Hawkman zostaje wystawiony na skraj swojej wytrzymałości psychicznej, w czym zasługa terroryzującego Chicago przy pomocy swojego gazu strachu Stracha na Wróble. Scarecrow jednocześnie oszukuje Hawkmana mówiąc mu, że zawarł umowę z Neronem.

LOBO #22 – Gdy Neron nie może dać Lobo swojej własnej duszy, Ważniak wymyśla nowe życzenie. Chce, aby w zamian za swoje usługi Neron usunął mu z mózgu wbudowane tam dwadzieścia lat temu radio (!), które nie daje Czarnianinowi spokoju.

ROBIN #23/24 – Na mocy umowy z Neronem, Killer Moth przeobraża się w hybrydę człowieka i owada. Już jako Charaxes wybiera sobie Robina na danie główne. Po informacji od Alfreda Batman zmierza z pomocą, ale gdy zjawia się na miejscu jest już po wszystkim. Inny tajemniczy osobnik uratował Tima. Zamaskowany nieznajomy schwytał „robala” i zniknął bez śladu.


LEGION OF SUPER-HEROES #75 – Szóstka Legionistów cofa się w czasie, aby odnaleźć Superboya. W strumieniu czasu gubi się XS, która trafia prosto do roku 1995 w ręce Chronosa i pomagającej mu Lori. Chronos dopiero co otrzymał nowy kostium i nowe moce od Nerona, w zamian za obietnicę zabicia Atoma. Efektem ubocznym jest szybkie starzenie samego Chronosa za każdym razem, gdy używa mocy do podróży w czasie. Skacząc w czasie może też wykorzystać energię życiowa innych osób. Chronos chce dzięki XS ukraść technologię Legionistów z przyszłości, której używanie nie ma efektów ubocznych. XS udaje się uratować siebie oraz kilka innych użytych przez złoczyńcę osób. Niestety Chronos zabiera ze sobą Lori i przenosi się do siedziby Legionu w przyszłości.

LEGIONNAIRES #32 – Kontynuacja z LoSH #75. Strumień czasu ulega uszkodzeniu, przez co Brainiac 5 zostaje w nim uwięziony, zaś pozostali Legioniści ledwo uchodzą z życiem. Budynek instytutu czasu jest poważnie zniszczony. Lori Morning dostosowuje się do realiów panujących w przyszłości, zaś Legionistka XS utknęła w roku 1995. Chronos odradza się i próbuje przejąć technologię do podróży w czasie, ale superbohaterowie z XXX wieku krzyżują jego plany. Brainiac 5 znajduje drogę powrotu, ale czekają na niego funkcjonariusze Kosmicznej policji, aby dokonać aresztowania za zakazane manipulacje strumieniem czasu.

R.E.B.E.L.S. ‘95 #13 – Vril Dox II bezskutecznie próbuje powstrzymać statek kosmiczny kontrolowany obecnie przez umysł uwięzionego Ice Mana. Na pokładzie pojawia się Neron i dogaduje się z Ice Manem. W zamian za pomoc w uwolnieniu ten ostatni oddaje swoją duszę. Statek ląduje awaryjnie na Ziemi, gdzie dochodzi do pojedynku rebeliantów Doxa z Ice Manem. W pewnym momencie wychodzi na jaw, że Coluańczyk zawarł umowę z Neronem i w zamian za pokonanie Ice Mana i sposób na powstrzymanie Lyrla, obiecał mu nie swoją, ale czyjąś duszę.

BATMAN #525 – Mr. Freeze oferuje kilku ludziom w podeszłym wieku skorzystanie z techniki zamrażania, która pozwolić uchronić ich przed rychła śmiercią. Gdy cała piątka odmawia złoczyńca zabija ich i ograbia z majątku, co i tak wcześniej planował zrobić. Batmanowi udaje się wytropić przestępcę i schwytać zarówno jego, jak i dwoje wspólników Freeze’a..

CATWOMAN #27 – Neron przywraca Groddowi jego inteligencję oraz zdolność kontroli umysłów. W zamian za własną duszę Grodd pragnie jeszcze odnaleźć zaginiony artefakt - talizman Aroka, który pozwoli mu sprawować niepodzielnie władzę w Gorilla City. Solovar, rywal Grodda, wynajmuje potajemnie Catwoman, aby ta znalazła dla niego szmaragdowy posążek Aroka. Na miejscu dochodzi do pojedynku Kobiety-Kota z Groddem, z którego ta pierwsza wychodzi zwycięsko. Selina zatrzymuje dla siebie posążek, a Solovar jest zadowolony. Mimo utraty talizmanu i tak teraz to on, po porażce i uwięzieniu Grodda, sprawuje rządy w Gorilla City.


JUSTICE LEAGUE TASK FORCE #30 – Członkowie Ligi muszą zmierzyć się z trójką złoczyńców, którzy otrzymali od Nerona ulepszone moce: Brimstone, Sledge oraz Shrapnel.

THE ADVENTURES OF SUPERMAN #530 – Maggie Sawyer wraz ze swoją jednostką specjalną ścigają Hellgrammite’a (którego moce zwiększyły się w wyniku interwencji Nerona), a ślad doprowadza ich aż do tunelów ściekowych. Turpin oraz dwóch innych funkcjonariuszy uwięzieni są w specjalnych kokonach, a gdy z nich wychodzą zamieniają się w poczwary podobne do złoczyńcy, który ich porwał, i atakują policję. Po krótkiej walce udaje się pokonać Hellgrammite’a.

SUPERMAN: THE MAN OF TOMORROW #3 – Leksowi Luthorowi oraz Jokerowi udaje się wreszcie znaleźć wyjście z pułapki, jaką stanowi śnieżna kula Nerona. Gdy uciekają przed przypominające tornado wyjście, Luthor oddziela się od Jokera i ląduje nagle na pustyni w Nevadzie. Podając fałszywe nazwisko łapie „okazję” w stronę cywilizacji.

UNDERWORLD UNLEASHED #3 – Część herosów walczy z piekłem, jakie rozpętało się na powierzchni planety, zaś pozostali stają do walki z Neronem w jego królestwie. Głównym celem złoczyńcy nie jest dusza Supermana, ale ta należąca do Captaina Marvela. Neron nakłania superbohaterów do walki przeciwko Marvelowi. Z pomocą Trickstera Captain Marvel pokonuje Nerona jego własną bronią, czyli proponując mu układ, którego ten ostatni nie może odrzucić. Wszystkie dotychczas uwięzione dusze oraz przebywające w piekle postacie wracają na ziemię.

Oprócz tego w crossover brały udział takie zeszyty, jak:

PRIMAL FORCE #13,
JUSTICE LEAGUE AMERICA #105 i #106
UNDERWORLD UNLEASHED: APOKALIPS – DARK UPRISING #1
MANHUNTER #11 i #12


Pewne konsekwencje odnośnie umów zawartych przez Nerona zostają pokazane w kolejnych numerach poszczególnych serii, które nie są już ujęte jako tie-iny do UNDERWORLD UNLEASHED. Dotyczy to chociażby takich tytułów, jak AQUAMAN, czy też STARMAN. Kilka zeszytów z kolei zawiera na okładce banner UNDERWORLD UNLEASHED, a tak naprawdę nie ma z tym wydarzeniem praktycznie nic wspólnego, stąd też celowo nie zostały wymienione w powyższym spisie.

Co ważne, główna mini seria plus one-shot UNDERWORLD UNLEASHED: ABYSS – HELL’S SENTINEL zostały wydane w roku 1998 w postaci trejda, który dosyć wyczerpująco oddaje przebieg całego eventu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz