Dziś pod lupę wzięty zostaje kolejny, tym razem trochę mniej znany statystycznemu czytelnikowi DC evencik:
W roku 1995, a dokładnie pod sam jego koniec, na scenie
pojawił się nowy władca piekła o imieniu Neron. Postać ta wywołała spore
zamieszanie w uniwersum DC i stała się centralną osobą, wokół której
scenarzysta Mark Waid oraz rysownik Howard Porter stworzyli crossover
UNDERWORLD UNLEASHED. Zgodnie ze sprawdzonym schematem główne wydarzenia
rozegrały się na łamach trzyczęściowej mini serii autorstwa wspomnianej dwójki
twórców. Większość wydawanych w tym czasie przez DC serii zamieniło się z kolei
na miesiąc lub dwa w tie-iny uzupełniające i poszerzające wątki dotyczące
konkretnych bohaterów. Dodatkowo ukazało się też kilka specjalnych one-shotów.
Neron pojawia się na Ziemi z pomocą wykorzystanych przez
siebie Rogues, którzy wywołując pięć różnych eksplozji w pięciu różnych
miejscach tworzą pentagram, zaś sami tracą życie. Następnie złoczyńca
konsekwentnie wprowadza w życie swój nikczemny plan uwalniając z Belle Reve
więźniów, a następnie rozsyła wśród nich specjalne świece, które stanowią
niejako zaproszenie na specjalne spotkanie w królestwie Nerona. Tam w zamian za
obietnicę spełnienia największych pragnień (nowe moce, nowe sprawne ciało,
przywrócenie do życia bliskiej osoby, czy też... pudełko oryginalnych
kubańskich cygar) Neron domaga się od zainteresowanej osoby tylko i aż jednej
rzeczy – jej duszy. Część osób dopiero po jakimś czasie spostrzega, jakie są
minusy podpisania takiej umowy, ale na wycofanie się może być już za późno.
Grupka wybrańców natomiast (między innymi Lex Luthor oraz Joker) podpisuje z władcą
piekła specyficzną umowę, w wyniku której nie rezygnują ze swojej duszy, ale
zobowiązują się wykonać konkretne polecenia swojego nowego pana.
Neron składa propozycje zarówno superzłoczyńcom, jak i
superbohaterom. Wśród tych drugich są tacy, którzy bardziej lub mniej
spodziewanie przystają na zaproponowane warunki. Należą do nich: Blue Devil, Guy Gardner, Ray,
Hawkman, The Spectre, Madame Xanadu, czy też Vril Dox II.
Batman dostaje propozycję przywrócenia do życia Jasona
Todda, Wally podobną ofertę związaną z Barrym Allenem, zaś Kyle Rayner
możliwość powrotu jego „lodówkowej” ukochanej. Cała trójka z dużym bólem i
pomimo kuszącej propozycji rezygnuje z zawarcia paktu z Neronem. Podobnie
uczynili Nightwing, Oracle, Superboy, czy Captain Atom.
Nie wszyscy złoczyńcy przystali na warunki Nerona. Catman, Mongul, Poison Ivy, Riddler, Scarecrow oraz Vandal Savage to najbardziej znani superzłoczyńcy, którzy z różnych powodów nie skorzystali z oferty, lub też sam Neron nie był zainteresowany, jak w przypadku Savage’a, tym, co mu w zamian proponowano.
Jako ciekawostkę należy wspomnieć fakt, że omawiane
crossover jest jednym z bardzo nielicznych, w których żadnej roli nie odgrywa
Człowiek ze Stali. Wynika to z faktu, iż w tym samym czasie Superman znajduje się
poza Ziemią (czego nie są świadomi inni ziemscy herosi uważając mylnie do
samego niemal końca, że Neronowi najbardziej zależy na nieskazitelnej duszy
Supermana), w ramach rozgrywającej się na łamach serii z jego udziałem historii
The Trial of Superman. Kal-El został
aresztowany przez kosmicznych stróżów prawa i przeniesiony do innej galaktyki,
gdzie został uznany za winnego i skazany na śmierć. W zastępstwie Supermana
jedną z wiodących ról w UNDERWORLD UNLEASHED odgrywa, i to chyba jest jeszcze
większa ciekawostka, członek Rogues znany jako Trickster. Przez większą część
pełni on rolę narratora, a także przyczynia się w dużym stopniu do pokonania
Nerona.
Poniżej przebieg piekielnego planu Nerona krok po kroku,
czyli lista zeszytów biorących udział w tym wydarzeniu wraz z krótkimi bądź
nieco dłuższymi opisami. Większość z tych tie-inów miałem okazję przeczytać. Kolejność
ta nie jest jakoś szczególnie sztywna, gdyż akcja większości serii rozgrywa się
po prostu gdzieś pomiędzy wydarzeniami opisanymi w głównej mini serii.
UNDERWORLD UNLEASHED
#1 – Z pomocą nieświadomych tego, do czego się przyczyniają, Rogues pomagają
odrodzić się Neronowi na ziemi. Gromadzi on wokół siebie superzłoczyńców,
którym w zamian za swoje dusze obiecuje nowe moce i wszystko to, czego sobie
zapragną. Następnie wysyła ich z misją zamiany Ziemi w prawdziwe piekło. Część
złoczyńców się zgadza, ale część odmawia i zostaje odesłana. Na spotkanie
potajemnie dostaje się Trickster. Joker, Luthor, Abra Kadabra, Circe oraz Dr.
Polaris stają się najbliższymi współpracownikami Nerona. Na końcu zjawia się
Blue Devil, dla którego Neron przygotował specjalną ofertę.
AZRAEL #10 – Tim, Alfred oraz Lady Shiva biorą udział w turnieju karate, gdy nagle na scenę wkracza Azrael w stroju Batmana. Jest to jeden z pokonanych przez Jeana-Paula Valleya Azraelów, którego Neron ocalił i dał mu moce oraz kostium, dzięki którym ma zająć się Batmanem. Robin nie daje sobie rady z przeciwnikiem, ale udaje mu się wezwać na pomoc Batmana, który po krótkiej walce pokonuje fałszywego Azraela.
STEEL #21 – Udoskonalony
przez Nerona Metallo z nowym ciałem i nowymi mocami regeneracyjnymi atakuje
Waszyngton. Wszystko po to, aby sprowokować do walki Steela.
FATE #13 – Jared
Stevens toczy walkę z armią demonów w innym wymiarze. Gdy udaje mu się powrócić
do rzeczywistości, Fate dołącza do innych postaci władających magią (Zatanna,
Deadman) i zostaje wciągnięty w wir walki przeciwko Neronowi.
THE RAY #18/19 – Ray
kontra Atomic Skull, którego Neron uczynił większym i lepszym, a także
ofiarował mu życie jego ukochanej Zeldy. Następnie Neron kusi samego Raya,
chcąc podarować mu w zamian za dusze bohatera możliwość wymazania z historii
Death Masque i całego spowodowanego wcześniej przez tę postać zła.
DAMAGE #18 – Mający dosyć własnych kłopotów, Damage musi powstrzymać Copperheada, który dzięki otrzymanym przez Nerona mocom stał się niezwykle zwinnym i niebezpiecznym połączeniem człowieka oraz węża.
STARMAN #13 – Missie
Mist łączy siły z Dr. Phosporusem, aby w ramach zemsty za śmierć swojego brata
z ręki Starmana, zabić ojca Jacka – Teda Knighta.
DETECTIVE COMICS
#691/692 – Spellbinder oraz jego dziewczyna zastawiają pułapkę na Batmana oraz Robina, ale plan nie wypalił, a
dwójce złoczyńców udaje się uciec. Następnej nocy w hotelu Neron przemawia
poprzez ekran telewizora do Billinga i w zamian za jego duszę oferuje zdolność
kreowania prawdziwej iluzji. Delbert odmawia, ale ofertę przyjmuje jego
dziewczyna Fay, która zabija ukochanego i staje się nowym Spellbinderem. Podczas
pierwszej konfrontacji z Dynamicznym Duetem zabiera ich do wykreowanego przez
swój umysł świata iluzji. Dzięki pomocy Oracle i zastosowaniu pewnych nowinek
technicznych, kolejna konfrontacja z Lady Spellbinder kończy się zwycięstwem
Batmana oraz Robina.
AQUAMAN #14 – Arthur
wraz z Merą, Dolphin oraz synem Mery uwięzieni są w innym wymiarze przez
Thanatosa, który pragnie zająć miejsce Aquamana i przejąć Atlantydę w swoje
władanie. Arthur bezskutecznie próbuje znaleźć drogę ucieczki. Major Disaster
otrzymuje magiczną moc od Nerona, dzięki której może zauważać słabe punkty
obiektów oraz osób. W zamian za swój dar złoczyńca ma zabić Aquamana. Disaster
wykonuje swoje zadanie, lecz nie wie, że tak naprawdę uśmiercił Thanatosa.
THE FLASH #107 – Shadow
Thief otrzymuje od Nerona nowy strój wraz z misją szerzenia chaosu oraz mroku
na Ziemi. Złoczyńca wyrusza do Solar City, miejsca stworzonego przez profesora
Bennetta, aby dzięki zdolnościom manipulacji i ożywiana cieni dokonać zemsty.
Na miejscu są jednak Billy Batson oraz Wally West. Dzięki współpracy dwójki
bohaterów udaje się uszkodzić strój Shadow Thiefa.
GREEN ARROW #102/103 – Connor Hawke kontra Tezcaplitoca. Chama
Sierra w zamian za własną dusze otrzymuje od Nerona nowy wygląd oraz moce,
przez co upodabnia się do prawdziwego jaguara. Green Arrow powstrzymuje bestię,
ale ta ostatecznie ucieka.
GREEN LANTERN #68/69 –
Randka Kyle’a oraz Donny zostaje przerwana przez Mr. Freeze’a, który
zamienił Central Park w swoje lodowe królestwo. Wszystko dzięki nowym mocom podarowanym
przez Nerona, dzięki czemu nie musi m.in. nosić już specjalnego kombinezonu.
Neron odwiedza również Paula Christiana, któremu w zamian za zabicie Green
Lanterna obiecuje nie tylko nogi, ale także i super moce. Mężczyzna przyjmuje
pseudonim Purgatory i również pojawia się w Central Parku. Zielony Latarnik
wspólnie z członkinią Darkstars pokonują oboje przeciwników.
Ciężko pobity Rayner opowiada Donnie o swojej konfrontacji z władcą piekieł, z którego propozycji zrezygnował. Purgatory chce wycofać się z umowy z Neronem, ale ten drugi nie pozostawia mu innego wyboru, gdyż nie wykonał jeszcze swojej części. Paul Christian zmuszony jest stanąć do drugiej rundy z Zielonym Latarnikiem, w wyniku której traci swoje super moce i trafia do piekła. Kyle tymczasem udaje się po pomoc do Ligi Sprawiedliwości.
GUY GARDNER: WARRIOR
#36 – Zły klon Gardnera robi demolkę w Warrior’s bar.
EXTREME JUSTICE #10/11
– Podczas wieczoru panieńskiego Plastique, Carol Ferris walczy z połączoną
z jej ciałem esencją Star Sapphire. Na miejscu zjawia się Neron i proponuje
uwolnienie Carol od kosmicznej zabójczyni w zamian za pomoc w przejęciu dziecka
ciężarnej Star Sapphire. Kobieta akceptuje warunki umowy i wkrótce ona i
Sapphire są odrębnymi osobami. Ta druga nie jest z tego zadowolona i dochodzi
do walki z udziałem Extreme Justice z Captainem Atomem i Maximą na czele. Gdy
Star Sapphire wydaje na świat dziecko, Carol porywa je i oddaje Neronowi, a tym
samym niweczy plan połączenia się w jedno Sapphire oraz Predatora.
IMPULSE #8 – Blockbuster
oraz jego pomocnicy sieją zamęt w Manchesterze, detonując między innymi bombę w
okolicy stadionu. Impulse zjawia się na miejscu i próbuje ocalić jak najwięcej
osób. Po kolejnym ataku, którego młody speedster omal nie przypłacił życiem,
Impulse odnajduje kryjówkę Blockbustera i po wygranej potyczce zastawia go
pokonanego pod gruzami budynku. W wiadomościach dowiaduje się, że policja nie
znalazła na miejscu śladu po ciele złoczyńcy.
UNDERWORLD UNLEASHED:
BATMAN – DEVIL’S ASYLUM #1 – Nowy więzień w zakładzie powoduje zatrucie
pozostałych pacjentów Arkham. Cena za zdobycie antidotum jest duża, a osobą,
która może za nie zapłacić własną duszą jest Batman.
THE SPECTRE #35/36 – Gdy
Jim Corrigan odrzuca diabelską ofertę od Nerona, ten ostatni kieruje swoją
uwagę na samym Spectre oferując mu możliwość uwolnienia się od Corrigana. W
kolejnej historii Corrigan zmaga się z demonami wykreowanymi przez... Madame
Xanadu.
UNDERWORLD UNLEASHED:
ABYSS – HELL’S SENTINEL #1 – Żona Alana Scotta oddaje swoją dusze Neronowi
w zamian za obiecaną młodość. Green Lantern gromadzi drużynę w składzie Phantom
Stranger, Fate, Zatanna, Deadman oraz Corrigan, z której pomocą wyrusza do
piekła, aby odzyskać dusze Molly. Na ich drodze stają między innymi Blaze oraz
Etrigan. Molly udaje się uwolnić, a Alan staje do walki z Neronem dając
pozostałym czas do ucieczki. Sam niestety przegrywa i zostaje uwięziony.
UNDERWORLD UNLEASHED: PATTERNS OF FEAR #1 – Neron próbuje zwerbować w swoje szeregi Barbarę Gordon myśląc, ze ta posiada istotne dla jego użytku informacje. Ma dla kobiety kilka ofert nie do odrzucenia, w tym możliwość ponownego stanięcia na nogi. Przy okazji dowiadujemy się kilka faktów odnośnie umów zawartych pomiędzy Neronem, a drugoligowymi złoczyńcami.
UNDERWORLD UNLEASHED
#2 – Trickster staje się prawą ręka Nerona. Zdradza on piątce złoczyńców sekret
mocy Nerona – „słój dusz”, ale wszystko to jest częścią dużego planu władcy
piekła. Luthor oraz Joker oszukują pozostałą trójkę i zawiązują pakt. Neron
tymczasem odwiedza kolejno ziemskich herosów, w tym Batmana, Flasha oraz Kyle’a
Raynera, aby obiecać im w zamian za duszę przywrócenie do życia bliskich osób.
Blue Devil przyjmuje warunki Nerona, ale później żałuje tragicznych
konsekwencji swojej decyzji. Liga zbiera wszystkie siły przeciwko Neronowi.
Cassidy pokazuje pozostałym świecę, poprzez którą grupa może dostać się do
krainy zarządzanej przez złoczyńcę.
SHOWCASE ’95 #12 – Neron
próbuje zwerbować Shade’a ofiarując mu znacznie potężniejsze moce, niż ten
aktualnie posiada. Shade odmawia, a wściekły władca piekła grozi, ze jego
rozmówca pewnego dnia zmierzy się ze swoim największym koszmarem. Bohater jest
niewzruszony tymi słowami, gdyż według niego największym koszmarem była sama
przemiana w Shade’a.
SUPERBOY #22 – Po
przygodzie w XXX wieku z udziałem Legionu, Superboy wraca do swojego domu,
gdzie zostaje specyficznie przywitany przez Knockout. Tymczasem Killer Frost
pojawi się na Hawajach i zamienia powoli Honolulu w miasto śniegu i lodu. Wspólnymi
siłami Superboy oraz Knockout pokonują złoczyńcę, która znika bez śladu. Gdy
później Tana pracuje nad odkryciem prawdy o Knockout, zjawia się u niej Neron i
oferuje jej niezwykłe moce. Dziewczyna jednak odmawia.
HAWKMAN #26/27 – Hawkman
zostaje wystawiony na skraj swojej wytrzymałości psychicznej, w czym zasługa
terroryzującego Chicago przy pomocy swojego gazu strachu Stracha na Wróble. Scarecrow
jednocześnie oszukuje Hawkmana mówiąc mu, że zawarł umowę z Neronem.
LOBO #22 – Gdy
Neron nie może dać Lobo swojej własnej duszy, Ważniak wymyśla nowe życzenie.
Chce, aby w zamian za swoje usługi Neron usunął mu z mózgu wbudowane tam
dwadzieścia lat temu radio (!), które nie daje Czarnianinowi spokoju.
ROBIN #23/24 – Na
mocy umowy z Neronem, Killer Moth przeobraża się w hybrydę człowieka i owada.
Już jako Charaxes wybiera sobie Robina na danie główne. Po informacji od
Alfreda Batman zmierza z pomocą, ale gdy zjawia się na miejscu jest już po
wszystkim. Inny tajemniczy osobnik uratował Tima. Zamaskowany nieznajomy
schwytał „robala” i zniknął bez śladu.
LEGION OF SUPER-HEROES #75 – Szóstka Legionistów cofa się w czasie, aby odnaleźć Superboya. W strumieniu czasu gubi się XS, która trafia prosto do roku 1995 w ręce Chronosa i pomagającej mu Lori. Chronos dopiero co otrzymał nowy kostium i nowe moce od Nerona, w zamian za obietnicę zabicia Atoma. Efektem ubocznym jest szybkie starzenie samego Chronosa za każdym razem, gdy używa mocy do podróży w czasie. Skacząc w czasie może też wykorzystać energię życiowa innych osób. Chronos chce dzięki XS ukraść technologię Legionistów z przyszłości, której używanie nie ma efektów ubocznych. XS udaje się uratować siebie oraz kilka innych użytych przez złoczyńcę osób. Niestety Chronos zabiera ze sobą Lori i przenosi się do siedziby Legionu w przyszłości.
LEGIONNAIRES #32 –
Kontynuacja z LoSH #75. Strumień czasu ulega uszkodzeniu, przez co Brainiac 5
zostaje w nim uwięziony, zaś pozostali Legioniści ledwo uchodzą z życiem.
Budynek instytutu czasu jest poważnie zniszczony. Lori Morning dostosowuje się
do realiów panujących w przyszłości, zaś Legionistka XS utknęła w roku 1995. Chronos
odradza się i próbuje przejąć technologię do podróży w czasie, ale
superbohaterowie z XXX wieku krzyżują jego plany. Brainiac 5 znajduje drogę
powrotu, ale czekają na niego funkcjonariusze Kosmicznej policji, aby dokonać
aresztowania za zakazane manipulacje strumieniem czasu.
R.E.B.E.L.S. ‘95 #13
– Vril Dox II bezskutecznie próbuje powstrzymać statek kosmiczny kontrolowany
obecnie przez umysł uwięzionego Ice Mana. Na pokładzie pojawia się Neron i
dogaduje się z Ice Manem. W zamian za pomoc w uwolnieniu ten ostatni oddaje
swoją duszę. Statek ląduje awaryjnie na Ziemi, gdzie dochodzi do pojedynku
rebeliantów Doxa z Ice Manem. W pewnym momencie wychodzi na jaw, że Coluańczyk
zawarł umowę z Neronem i w zamian za pokonanie Ice Mana i sposób na
powstrzymanie Lyrla, obiecał mu nie swoją, ale czyjąś duszę.
BATMAN #525 – Mr.
Freeze oferuje kilku ludziom w podeszłym wieku skorzystanie z techniki
zamrażania, która pozwolić uchronić ich przed rychła śmiercią. Gdy cała piątka
odmawia złoczyńca zabija ich i ograbia z majątku, co i tak wcześniej planował
zrobić. Batmanowi udaje się wytropić przestępcę i schwytać zarówno jego, jak i
dwoje wspólników Freeze’a..
CATWOMAN #27 – Neron
przywraca Groddowi jego inteligencję oraz zdolność kontroli umysłów. W zamian
za własną duszę Grodd pragnie jeszcze odnaleźć zaginiony artefakt - talizman
Aroka, który pozwoli mu sprawować niepodzielnie władzę w Gorilla City. Solovar,
rywal Grodda, wynajmuje potajemnie Catwoman, aby ta znalazła dla niego
szmaragdowy posążek Aroka. Na miejscu dochodzi do pojedynku Kobiety-Kota z
Groddem, z którego ta pierwsza wychodzi zwycięsko. Selina zatrzymuje dla siebie
posążek, a Solovar jest zadowolony. Mimo utraty talizmanu i tak teraz to on, po
porażce i uwięzieniu Grodda, sprawuje rządy w Gorilla City.
JUSTICE LEAGUE TASK FORCE #30 – Członkowie Ligi muszą zmierzyć się z trójką złoczyńców, którzy otrzymali od Nerona ulepszone moce: Brimstone, Sledge oraz Shrapnel.
THE ADVENTURES OF
SUPERMAN #530 – Maggie Sawyer wraz ze swoją jednostką specjalną ścigają
Hellgrammite’a (którego moce zwiększyły się w wyniku interwencji Nerona), a
ślad doprowadza ich aż do tunelów ściekowych. Turpin oraz dwóch innych
funkcjonariuszy uwięzieni są w specjalnych kokonach, a gdy z nich wychodzą
zamieniają się w poczwary podobne do złoczyńcy, który ich porwał, i atakują
policję. Po krótkiej walce udaje się pokonać Hellgrammite’a.
SUPERMAN: THE MAN OF
TOMORROW #3 – Leksowi Luthorowi oraz Jokerowi udaje się wreszcie znaleźć
wyjście z pułapki, jaką stanowi śnieżna kula Nerona. Gdy uciekają przed
przypominające tornado wyjście, Luthor oddziela się od Jokera i ląduje nagle na
pustyni w Nevadzie. Podając fałszywe nazwisko łapie „okazję” w stronę cywilizacji.
UNDERWORLD UNLEASHED
#3 – Część herosów walczy z piekłem, jakie rozpętało się na powierzchni
planety, zaś pozostali stają do walki z Neronem w jego królestwie. Głównym
celem złoczyńcy nie jest dusza Supermana, ale ta należąca do Captaina Marvela. Neron
nakłania superbohaterów do walki przeciwko Marvelowi. Z pomocą Trickstera
Captain Marvel pokonuje Nerona jego własną bronią, czyli proponując mu układ,
którego ten ostatni nie może odrzucić. Wszystkie dotychczas uwięzione dusze
oraz przebywające w piekle postacie wracają na ziemię.
Oprócz tego w crossover brały udział takie zeszyty, jak:
PRIMAL FORCE #13,
JUSTICE LEAGUE AMERICA #105 i #106
UNDERWORLD UNLEASHED: APOKALIPS – DARK UPRISING
#1
MANHUNTER #11 i #12
Pewne konsekwencje odnośnie umów zawartych przez Nerona
zostają pokazane w kolejnych numerach poszczególnych serii, które nie są już
ujęte jako tie-iny do UNDERWORLD UNLEASHED. Dotyczy to chociażby takich
tytułów, jak AQUAMAN, czy też STARMAN. Kilka zeszytów z kolei zawiera na
okładce banner UNDERWORLD UNLEASHED, a tak naprawdę nie ma z tym wydarzeniem praktycznie
nic wspólnego, stąd też celowo nie zostały wymienione w powyższym spisie.
Co ważne, główna mini seria plus one-shot UNDERWORLD
UNLEASHED: ABYSS – HELL’S SENTINEL zostały wydane w roku 1998 w postaci trejda,
który dosyć wyczerpująco oddaje przebieg całego eventu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz