czwartek, 24 listopada 2016

Wywiad: Marv Wolfman

Marv Wolfman, ceniony scenarzysta, autor m.in. KRYZYSU NA NIESKOŃCZONYCH ZIEMIACH, niedawno powrócił do DC z nową miniserią, zatytułowaną RAVEN. Z tej okazji przypominamy archiwalny wywiad z 2009 roku, który pierwotnie ukazał się na łamach DC Multiverse.


DC Multiverse: Podczas pracy nad komiksami z Tytanami napisałeś wiele historii, które stały się klasykami. Którą z nich lubisz najbardziej? Napisanie której sprawiło Ci najwięcej przyjemności?

Marv Wolfman: Judas Contract jest prawdopodobnie moją ulubioną historią, ponieważ została wykonana właśnie tak, jak planowaliśmy. Nie było kompromisów, uczyniliśmy z Terry psychopatkę pełną gębą i łatwo byłoby się w tej postaci zakochać. Historia sprawdza się i stworzono nawet postać Terry w serialu animowanym TEEN TITANS, który to kierowany jest  do znacznie młodszej widowni.  Dzieciaki, które widziały film, reagowały tak samo jak dorośli.

DCM: Przeobrażenie Dicka Graysona w Nightwinga było kluczowym momentem w jego karierze. Możesz opowiedzieć skąd pomysł na postać Nightwinga?

MW: Fani Batmana chcieli powrotu Robina do bat-komiksów, a ja chciałem zatrzymać Dicka Graysona, więc zasugerowałem twórcom bat-komiksów, żeby DC przedstawiło nowego Robina, który zwróciłby uwagę na ich komiks, podczas gdy ja ostatecznie odłączę Dicka od Batmana. Był to niezwykły proces dorastania postaci.

DCM: Historii o genezie Donny Troy było już tak wiele, że fani często nie wiedzą jaka naprawdę jest jej przeszłość. Mógłbyś wyjaśnić te wątpliwości?

MW: Przyznam szczerze, że w tej kwestii sam nie mam pojęcia. Osobiście preferuję pierwotny origin, który przedstawiłem w pierwszej serii o Tytanach w późnych latach 60.

DCM: Czy spodobała Ci się nowa kreacja Raven zaprezentowana przez Geoffa Johnsa? Znacznie różniła się od Raven, którą kiedyś prezentowałeś.

MW: Geoff jest naprawdę znakomitym scenarzystą i powinien mieć taką samą swobodę w zmienianiu postaci jak ja. Ja zmieniłem Dicka Graysona, więc uważam, że to jest jak najbardziej normalne, że on zmienił Raven. Nigdy nie czytam komiksów, nad którymi już nie pracuję, więc nie jestem pewien na sto procent, co takiego zrobił Geoff.

DCM: Czy byłeś blisko podjęcia decyzji, by Raven jednak nie przerywała ślubu Nightwinga i Starfire? (NEW TITANS #100). Czy planowałeś małżeństwo tej dwójki?

MW: Wahałem się w tej kwestii.

DCM: Czy planujesz w serii VIGILANTE spotkanie Vigilante i Deathstroke’a? Czy VIGILANTE skupi się teraz na głównym bohaterze i gościnne występy innych super herosów będą rzadkością?

MW: VIGILIANTE jest przede wszystkim o nim. Tylko okazjonalnie będzie spotykał inne postacie.

DCM: Kiedy możemy spodziewać się więcej faktów odnośnie nowego VIGILANTE?

Do dziewiątego zeszytu czytelnicy będą wiedzieć wszystko to, co powinni.

DCM: W serii DEATHSTROKE: THE TERMINATOR ukazywałeś Slade’a Wilsona jako honorowego bohatera, niemal postać pozytywną. Czy jesteś zadowolony ze sposobu, w jaki teraz prezentuje się Deathstroke’a? A więc jako psychopatycznego zabójcę, zabijającego bez skrupułów?

MW: Ja zmieniałem bohaterów i złoczyńców, których stworzyli inni, więc inni scenarzyści mogą zmieniać tych stworzonych przeze mnie. Oni nie są moją własnością. Nigdy nie pytam innych twórców czy mają pretensje o to, co zrobiłem z ich postaciami, zatem nie powiem, co myślę o ich działaniach. Każdy scenarzysta musi robić to, co według niego przyniesie najlepszy efekt, bo inaczej wszystkie historie będą takie same.

DCM: Kolejny członek rodziny Wilsonów, Jericho, powrócił niedawno do życia. Czy nie uważasz, że jego powrót jest zniszczeniem napisanych przez Ciebie Titans Hunt i Jericho Gambit?  Czy podoba Ci się moda na uśmiercanie bohaterów, a następnie nagminne przywracanie ich przez DC do życia?

MW:  Jericho nie jest martwy, więc wszystko jest w porządku.

DCM: Jak oceniłbyś pracę Seana McKeevera przy trzecim woluminie TEEN TITANS i jak pracowało się z nim przy Deathtrap?

MW: Jak już mówiłem przy okazji pytania o Tytanów Geoffa Johnsa, nie czytam komiksu, więc nie mogę się wypowiedzieć na ten temat. Jednakże Sean był wspaniałym współtwórcą Deathtrap.  Wydaje się być również świetnym facetem. Dobrze się bawiłem przy okazji tej współpracy.  

DCM: Wonder Girl, Cyborg i Raven wystąpili ostatnimi czasy we własnych miniseriach. Czy uważasz że jeszcze jakiś Tytan zasługuje na podobną miniserię? Np. Starfire?

MW: Oczywiście że tak. Z przyjemnością napisałbym takową.

DCM: Który z Tytanów to Twój ulubieniec  i dlaczego?

MW: Jest to zdecydowanie Raven, ze względu na wspaniałą historię i origin, jaki ta postać posiada.

DCM: Jeżeli w tym momencie miałbyś sformować swoją drużynę Tytanów, kto by w niej się znalazł?

MW: Odpowiedź na to pytanie poznacie w momencie, kiedy trafi mi się taka okazja, w co jednak na razie wątpię.

DCM: Podczas swej kariery pracowałeś z wieloma rysownikami. Z którymi współpraca układała się najlepiej i dlaczego?

MW: Wybaczcie, ale nie wybieram faworytów. Mogę powiedzieć, że praca zarówno z Georgem Perezem, jak i z Genem Colanem była niesamowita.

DCM: Dziękujemy za wywiad.

Wywiad przeprowadzili:
Pytania: Krzysztof Sagański
Redagowanie: Krzysztof Sagański
Tłumaczenie: Łukasz Pająk i Tomasz Kabza
Korekta:  Grzegorz Ciecieląg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz